De snelle groei van Japiecars

brand story

Grote stappen verwacht de dataleverancier Japiecars te gaan maken in 2021. “Want als data en de autobranche bij elkaar komen, gaan er hele mooie dingen gebeuren” aldus CEO Jan-Willem Seeder. En het buitenlandse avontuur lonkt ook.

Jan-Willem Seeder besloot vijf jaar geleden om samen met zijn broer Pieter (de eerste letters van hun voornamen vormen de naam van het bedrijf) een speler van formaat te worden voor de automotive. Het uiteindelijke doel van hun technologie is volgens Jan-Willem ‘totale transparantie voor de in- en verkopers van autobedrijven’. Volgens het eenvoudige principe dat hoe meer prijzen en kenmerken van auto’s je met elkaar kunt vergelijken, hoe meer je te weten komt over bijvoorbeeld de toekomstige restwaarde van een auto.

Puzzel

“Het is niet de heilige graal”, zegt de ondernemer met nadruk, maar wel een belangrijk stukje van de puzzel voor de vakspecialist. Ronald Scholtus, verantwoordelijk voor marketing & sales: “Juist in deze tijd waarin de prijzen zo snel op en neer gaan, wordt het moment van in en verkoop steeds belangrijker.” Jan-Willem Seeder ziet het nog wel gebeuren dat over een paar jaar de specialist achter een paar schermen zit met alle up to date info over vraag en aanbod wereldwijd. Nu, bij het ontbreken van die waardevolle kennis, is de specialist vooral aangewezen op zijn intuïtie en ervaring.

Dubbele omzet

Het gaat goed met Japie. Dit jaar verdubbelde de omzet. De verwachting is dat hetzelfde in 2021 gaat gebeuren. Seeder doseert: “Stel, je hebt drie auto’s. Je telt de waardes bij elkaar op, deelt ze weer door drie en je hebt de gemiddelde prijs. Mooi zo. Dat is een begin. Als je een paar stappen verder gaat, krijg je de vraag ‘wat is de negatieve correctie op een zevenzitter van de Audi Q7 uit 2016?’” Het principe, wil hij maar zeggen, is identiek, maar de toepasbaarheid van de kennis valt of staat bij de kwaliteit en de omvang van de verzamelde data.

Voorraadbeheer

Speerpunt in 2021 wordt onder andere het voorraadbeheer van kleine en middelgrote bedrijven. Autobedrijven kunnen met de software van Japie iedere dag de waarde van een individuele auto vergelijken met die van collega’s. “Het leuke is dat veel kleinere autobedrijven hier ook gebruik van maken omdat ze snappen dat door scherp te monitoren het rendement op de verkoop wordt verhoogd”, aldus Ronald Scholtus. Maar daar blijft het niet bij. Japie gaat internationaal. Onderzocht wordt in welke landen Japie haar technologie als eerste gaat implementeren. Seeder: “Ons product is aan geen taal gebonden. Er is een schreeuwend tekort aan tweedehands auto’s en nu moet iedere inkoper die in het buitenland wil shoppen allerlei websites afstruinen. Het is toch geweldig als je dat volledige buitenlandse aanbod kunt vergelijken met de vraag in Nederland waardoor je meteen ziet welke auto’s voor jou interessant zijn.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

De snelle groei van Japiecars - Automobielmanagement.nl

De snelle groei van Japiecars

brand story

Grote stappen verwacht de dataleverancier Japiecars te gaan maken in 2021. “Want als data en de autobranche bij elkaar komen, gaan er hele mooie dingen gebeuren” aldus CEO Jan-Willem Seeder. En het buitenlandse avontuur lonkt ook.

Jan-Willem Seeder besloot vijf jaar geleden om samen met zijn broer Pieter (de eerste letters van hun voornamen vormen de naam van het bedrijf) een speler van formaat te worden voor de automotive. Het uiteindelijke doel van hun technologie is volgens Jan-Willem ‘totale transparantie voor de in- en verkopers van autobedrijven’. Volgens het eenvoudige principe dat hoe meer prijzen en kenmerken van auto’s je met elkaar kunt vergelijken, hoe meer je te weten komt over bijvoorbeeld de toekomstige restwaarde van een auto.

Puzzel

“Het is niet de heilige graal”, zegt de ondernemer met nadruk, maar wel een belangrijk stukje van de puzzel voor de vakspecialist. Ronald Scholtus, verantwoordelijk voor marketing & sales: “Juist in deze tijd waarin de prijzen zo snel op en neer gaan, wordt het moment van in en verkoop steeds belangrijker.” Jan-Willem Seeder ziet het nog wel gebeuren dat over een paar jaar de specialist achter een paar schermen zit met alle up to date info over vraag en aanbod wereldwijd. Nu, bij het ontbreken van die waardevolle kennis, is de specialist vooral aangewezen op zijn intuïtie en ervaring.

Dubbele omzet

Het gaat goed met Japie. Dit jaar verdubbelde de omzet. De verwachting is dat hetzelfde in 2021 gaat gebeuren. Seeder doseert: “Stel, je hebt drie auto’s. Je telt de waardes bij elkaar op, deelt ze weer door drie en je hebt de gemiddelde prijs. Mooi zo. Dat is een begin. Als je een paar stappen verder gaat, krijg je de vraag ‘wat is de negatieve correctie op een zevenzitter van de Audi Q7 uit 2016?’” Het principe, wil hij maar zeggen, is identiek, maar de toepasbaarheid van de kennis valt of staat bij de kwaliteit en de omvang van de verzamelde data.

Voorraadbeheer

Speerpunt in 2021 wordt onder andere het voorraadbeheer van kleine en middelgrote bedrijven. Autobedrijven kunnen met de software van Japie iedere dag de waarde van een individuele auto vergelijken met die van collega’s. “Het leuke is dat veel kleinere autobedrijven hier ook gebruik van maken omdat ze snappen dat door scherp te monitoren het rendement op de verkoop wordt verhoogd”, aldus Ronald Scholtus. Maar daar blijft het niet bij. Japie gaat internationaal. Onderzocht wordt in welke landen Japie haar technologie als eerste gaat implementeren. Seeder: “Ons product is aan geen taal gebonden. Er is een schreeuwend tekort aan tweedehands auto’s en nu moet iedere inkoper die in het buitenland wil shoppen allerlei websites afstruinen. Het is toch geweldig als je dat volledige buitenlandse aanbod kunt vergelijken met de vraag in Nederland waardoor je meteen ziet welke auto’s voor jou interessant zijn.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.