Verandermanagers leren ons om één ding tegelijk te doen en niet alle offline en online ontwikkelingen passen bij jou als ondernemer/autobedrijf. Maak keuzes en pak projecten stapje voor stapje aan. Probeer niet rigoureus het stuur om te gooien en geef niet op na een paar weken proberen, testen, aanpassen en weer proberen. Niks doen en niks inkopen omdat het allemaal, vergeleken met vroeger, te duur is, is ook geen optie.

Digitale onderhoudsbeurt

Corona heeft in vele branches een versnelling gebracht rondom digitalisering. Daarom geeft EuroStocks deze zomer een digitale onderhoudsbeurt in de vorm van een gratis webinar, om te laten zien waar je staat als autobedrijf, wat allemaal goed gaat online, en te kijken wat beter kan. Sommige aanpassingen zijn gratis en vandaag te regelen, sommige zaken zul je morgen in gang moeten zetten om het volgend jaar op de rit te krijgen.

Customer journey

EuroStocks gaat een paar van deze thema’s op 23 juni van 18.30 tot 20.30 toelichten, met haar partners mobile.de, Marktplaats.nl en 2dehands.be. Hoe kan je via mobile.de slim auto’s inkopen om zo je voorraad op peil te houden? Hoe kan je de Belgische markt bedienen, ook met in- en verkoop van auto’s en onderdelen? Hoe staat het met de export en de afhandeling van btw en bpm? Hoe ga je aan de slag met online verkoop van auto’s? Je kan bijvoorbeeld starten met een webwinkel om je onderdelen/bandensets op te ruimen om zo het online afrekenen, retouren en afhandelen van orders in de vingers te krijgen. De volgende stap is je auto’s online afrekenbaar maken en communiceren aan de klant dat online kopen en thuisbezorgen of een proefrit aan huis mogelijk is. Zo leer je vanzelf waar jouw klanten op zitten te wachten, en hoe jouw organisatie hiermee om gaat. In alle fases van ‘de customer journey’ kan je zelf diensten faciliteren, of samenwerken met partners, denk aan proefritaanhuis.nl.

10-stappenplan

Rolf Westgeest van EuroStocks bespreekt in de webinar een 10-stappenplan om het maximale uit de portals mobile.de, Marktplaats en 2dehands.be te halen. Dirk Walter van mobile.de Duitsland gaat in op ‘cross border trading’. Wat zij zien aan internationale handelsontwikkelingen als grootste Europese occasionvraag en -aanbod website. Vervolgens geeft Melvin Ester van Marktplaats een presentatie over hun maandelijkse trendrapport en hun kenniscentrum van Marktplaats zakelijk. Tot slot geeft Bruno De Langhe van 2dehands.be toelichting op lead opvolging van Belgische kopers via de chatfunctie bij 2dehands.be. Allemaal praktische tips om vandaag of morgen mee aan de slag te gaan. Aan het einde zijn autobedrijven in de gelegenheid om vragen te stellen aan alle sprekers.

Het is de eerste keer dat deze drie grote occasionwebsites van Nederland, Duitsland en België in één avond thuis op de bank te beluisteren en te ondervragen zijn. Iedereen kan zich registreren via deze link en krijgt vooraf de link per mail om de webinar bij te wonen.