De laatste twaalf maanden was verandering de enige constante factor. De automotive-industrie kreeg een klap door de pandemie en met Covid-19 als aanjager, maakte de sector een ongekende ontwikkeling door. De huidige crisis zorgde voor een uitbouw van businessmodellen als direct-to-consumer, e-commerce en het delen van voertuigen. Dat zien ook Matthew Simpkins, Senior Director voor onder meer de automotive industrie in Europa bij Salesforce en Bart Pannecoeck, Director Industry Business Development & Strategy voor Europa bij Salesforce.

Care by Volvo

“Voorbeelden van deze uitbouw zijn Care by Volvo, waarbij de consument een abonnement op een auto neemt. Ook bieden bedrijven bepaalde features van een voertuig aan op abonnementsbasis. Door middel van functions on demand zetten zij extra’s als stoelverwarming aan en uit. Consumenten nemen tegen een meerprijs in de winter een abonnement op de stoelverwarming en zeggen dat in de zomer weer op”, zegt Pannecoeck.

Remarketing

Een andere belangrijke nieuwe ontwikkeling in de autobranche, is de (online) remarketing van voertuigen, ziet ook Simpkins. “Hierin zijn een paar dingen belangrijk. Uiteraard is het essentieel dat je de juiste prijs communiceert en dat je voorraad goed op orde is”, zegt Simpkins. “Dealers zetten slimme technologie als AI in om de juiste prijs te bepalen: die bekijkt de waarschijnlijke vraag naar en locatie van het voertuig en hangt op basis daarvan een prijskaartje aan de auto. Tot slot komen aanbieders niet meer weg met één fotootje van de auto: klanten verwachten een 360-graden video van zowel de binnen- als de buitenkant van de auto.”

Cookieloze wereld

De grote uitdaging waar (overigens niet alleen) de automotive-industrie voor staat is de cookieloze wereld. Hiervoor heeft Pannecoeck twee tips. Het eerste wat je volgens hem moet doen is het opschonen en versterken van jouw eigen data. Kijkt een klant langer naar een bepaald product op de pagina, dan kán dit een indicatie van interesse zijn. Dit soort signalen kan gebruikt worden om de relatie met de klant verder te personaliseren. De tweede stap is om partnerships aan te gaan om zo data van andere partijen te ontvangen om via andere kanalen klanten te vinden én binden.

Geïntegreerd samenwerken

Dat is ook precies waar Salesforce organisaties helpt. Simpkins: “Salesforce zorgt ervoor dat de marketing, sales én service-afdeling op één platform geïntegreerd samenwerken. In Nederland helpen we bijvoorbeeld Pon en LeasePlan om op basis van één single source of truth een 360-graden beeld te krijgen van hun klanten. In deze digitale wereld geven zij bij elke stap van het aankoopproces hun klanten een gepersonaliseerde ervaring. Hierdoor onderscheiden ze zich van de rest. Wacht niet te lang met je transformatie: voor je het weet halen je concurrenten je in.”

Kom naar het AM Remarketing Event!

Op woensdag 7 juli organiseert Automobiel Management voor het eerst weer een exclusief fysiek evenement: het AM Remarketing Event. We verwelkomen bijzondere gasten en sprekers waaronder ook Bart Pannecoeck en Maurits Andre van Salesforce. We presenteren samen met VWE de uitkomsten van het Nationaal Occasion Onderzoek 2021 én maken de Occasion van het Jaar 2021 bekend. Bekijk het volledige programma, dat uiteraard ook online te volgen is, hier.

Lees ook:
AM Remarketing Event: raakt de occasionmarkt oververhit?
‘Structurele daling nieuwverkopen zorgt voor uitdagingen op occasionmarkt’
‘Inzetten op klantervaring geen modeverschijnsel maar noodzaak voor remarketingsector’