In de eerste maanden van vorig jaar verliep de occasion-import echter bijzonder stroef. In maart en april waren de RDW-keuringsstations als gevolg van coronamaatregelen gesloten en konden er simpelweg geen buitenlandse auto’s gekentekend worden. Tot en met juli werden er in 2020 circa 103.500 gebruikte personenauto’s geïmporteerd en dat was het laagste niveau in vier jaar tijd.

Pas vanaf juni vorig jaar kwam de import weer enigszins op gang, nadat ook de vraag naar occasions door Nederlandse particulieren explodeerde. Nu de hoge vraag naar occasions al ruim een jaar aanhoudt, staan de voorraadniveaus onder druk en moeten autobedrijven alle zeilen bijzetten om de juiste voertuigen uit het buitenland te halen en klanten te kunnen blijven bedienen, aldus Bovag en RDC.

Dieselimport gedaald

Gedetailleerde vergelijkingen met de eerste zeven maanden van 2020 gaan volstrekt mank, maar ten opzichte van diezelfde periode in 2019 werden er ruim 3,5 keer zoveel elektrische (4.403 versus 1.222) en hybride (16.586 versus 4.928) auto’s geïmporteerd. De import van benzine-occasions steeg met bijna een derde tot meer dan 132.000 en de dieselimport daalde juist bijna een derde, tot minder dan 18.000 stuks.

1 op de 8 importoccasions was een Volkswagen. Dat was met 16 procent marktaandeel dan ook het populairste merk om in de eerste zeven maanden van 2021 naar Nederland te halen. Daarachter volgen Mercedes-Benz met 7,5 procent aandeel en BMW en Audi met elk 7 procent. Ford completeert de top-vijf van populairste geïmporteerde occasions en is goed voor bijna 6,5 procent. Ruim 44 procent van alle importoccasions heeft een automatische versnellingsbak en 56 procent was tussen 1 en 5 jaar oud.