‘Niet alleen jonge exemplaren, maar ook oudere generaties van de Golf verkopen nog steeds als warme broodjes. Voor elke fase in je leven is er nog wel een interessante versie van de compacte middenklasser te vinden. Ook wordt deze auto veelvuldig zakelijk gereden. Het is echte allemansvriend. Dat maakt deze auto al jaren uniek in zijn klasse’. Dit gedeelte uit het juryrapport van de verkiezing vertelt in een notendop waarom de Golf al decennialang een verkoopsucces is. Het is niets voor niets dat het C-segment ook wel bekendstaat als het Golf-segment.

In de voetsporen van de Kever

Begin jaren zeventig zag het leven van Volkswagen er heel wat minder florissant uit dan een halve eeuw later. De Golf moest – als opvolger van de Kever – de nieuwe koers van het merk inzetten. De eerste Golf rolde in 1974 uit de fabriek. Het door de befaamde Giorgetto Giugiaro ontworpen model brak in technisch opzicht met zijn voorgangers. Geen luchtgekoelde motor achterin, maar een watergekoelde viercilinder onder de voorklep. Bijna 6,8 miljoen exemplaren van deze eerste generatie werden er geproduceerd. Niet alleen als hatchback, maar ook als cabrio. En wat te denken van de GTI-versie die in 1975 op de IAA in Frankfurt het levenslicht zag.

Generatie II

Ook de tweede generatie van de Golf was een veel geziene gast onderweg. Dit model werd geproduceerd vanaf 1983, overigens alleen als hatchback. Een cabrioversie kwam er niet, daarvoor konden geïnteresseerden de eerste generatie nog bestellen. De Golf II was wat zwaarder en groter ten opzichte van zijn voorganger. De teller stond op meer dan 6,3 miljoen geproduceerde auto’s toen in in 1991 de Golf III aan de beurt was. Dit model kwam niet alleen als drie- en vijfdeurs hatchback en cabriolet op de markt, maar ook als stationwagon. Het was de eerste Golf met airbags aan boord. Volkswagen wist begin jaren negentig ook zijn TDI-dieselmotoren flink te verbeteren. Deze werden zelfs voor de cabrio ingezet. Zo’n 4,8 miljoen Golf III rolden er van de band.1997 was het jaar van de Golf IV, na de hatchback (drie- en vijfdeurs) volgde de Variant in 1999. Uitvoeringen als Comfortline, Trendline en Highline werden gemeengoed. Ook hiervan werden er ruim 4,8 miljoen gebouwd. Naast de GTI kwam er ook een zescilinder op de markt, met onder de kap een 2,8 liter VR6-motor die goed was voor 204 pk. Overtreffende trap was de R32, Volkswagens eerste R-model. De 3,2-liter VR6 schopte het tot maar liefst 241 pk.

Populaire occasions

Bovenstaande generaties zijn vooral hele mooie en interessante autogeschiedenis, op de occasionmarkt van vandaag de dag spelen ze niet meer zo’n grote rol. De vijfde generatie – gebouwd tussen 2004 en 2008 – is zeker nog te vinden op de markt van gebruikte auto’s. Al zijn er met 2,1 miljoen exemplaren een stuk minder gebouwd dan van zijn voorganger. Het was in vergelijking met het model een auto die alweer een stuk moderner oogde. De Golf VI (2008-2012) was een logisch vervolg op de V. Onderhuids moderner en uiterlijk net iets frisser, met optioneel onder meer led-verlichting, het adaptieve Dynamic Drive Control-onderstel en adaptieve cruise control.

Voor het eerst als E-Golf

De Golf VII (2012-2017) werd gebouwd op het inmiddels bekende MQB-platform, destijds een noviteit voor VW. Het model groeide en kreeg aanzienlijk zuiniger motoren, onder meer door een gewichtsbesparing. Ook kreeg de Golf een groot aantal extra veiligheids-/ADAS-systemen aan boord, standaard of tegen meerprijs. Systemen die vooral uit hogere segmenten bekend waren. Ook kwam er voor het eerst een E-Golf op de markt. De 85 kW sterke elektromotor werd daarbij gecombineerd met een accupakket met een capaciteit van 24,2 kWh. Met een volle batterij wist de EV onder ideale omstandigheden 190 kilometer ver te komen. Interessant was ook de Golf GTE. Bij deze plug-in hybrid werkt een 110 kW/150 pk sterke 1,4-liter TSI-benzinemotor samen met een elektromotor van 75 kW/102 pk. Er kan ook zo’n 50 kilometer elektrisch gereden worden, voor de benzinemotor weer aan de bak moet. De VII kreeg in 2017 een facelift om de concurrentie nog een aantal jaar de baas te kunnen blijven.

Beste nieuwkomer

Ruim 45 jaar na de geboorte van de Golf I zijn we ondertussen toe aan de achtste generatie van de compacte middenklasser. De ‘Beste Nieuwkomer’ van 2021 vertoont volop overeenkomsten met de Golf VII. Dit model is op de occasionmarkt nog wat minder te vinden, maar zal ongetwijfeld komende jaren een grote rol gaan spelen. Net als zijn voorgangers is ook voor de Golf VIII een mooie toekomst op de tweedehands markt weggelegd. Met dank aan zijn voorouders…

(tekst loopt door onder de foto)

Interview met Luuk Hoogezand (PR Manager Volkswagen)

Twee jaar geleden won de Polo de award, dit keer wist de Golf de hoogste ogen te gooien. Hoe waardevol is de prijs Occasion van het Jaar?

‘De prijs is uiteraard waardevol voor ons. De Polo en Golf doen het al jaren goed doet in de verkooplijsten voor nieuwe én gebruikte auto’s, met een rotsvaste restwaarde als gevolg.  Dat een onafhankelijke jury uitspreekt dat ze naast de verkoopaantallen ook op meerdere facetten de beste zijn, bevestigt dit alleen maar.’

Hoe zetten jullie de prijs in?

‘We communiceren het via een persbericht en intern via ons intranet. Veel dealers delen dit nieuws ook weer via onder andere social media. En zo’n titel kan uiteraard ook meegenomen worden in het gesprek met een oriënterende klant. Het is toch net wat overtuigender als een onafhankelijk partij vertelt dat het de beste auto is dan dat we dit zelf roepen.’

De occasionmarkt is booming. De Golf (en Polo) voeren de verkooplijsten aan. Wat is in jullie ogen de kracht van dit model en van het merk Volkswagen op de tweedehands markt?

‘De Golf, maar ook de Polo zijn modellen die al flink wat jaren meegaan. De Golf is een succes omdat hij een grote groep mensen aanspreekt. Of je nu op zoek bent naar een zakenauto of gezinsauto of een combinatie daarvan, met een Golf kom je altijd prima voor de dag. Kortom een echte allemansvriend. En Volkswagen heeft de Golf door de jaren heen geperfectioneerd; hij is daarmee niet alleen benchmark in zijn klasse geworden, maar inmiddels zelfs een soortnaam. Een groot deel van de Nederlanders heeft op een of andere manier wel ervaringen met de Golf. Gezien de positieve reacties van klanten en ook van de jury stelt hij daarin niet teleur.’

Diesels hebben het zwaar en het aandeel is in alle segmenten gedaald. Merken jullie dit met de Golf ook op de occasionmarkt. Neemt het aandeel diesel t.o.v. benzine af?

‘Ja. Die ontwikkeling zien we al een langere periode in de nieuwverkopen over de hele linie. Dat betekent dat deze ontwikkeling, weliswaar met een vertraging, ook zichtbaar wordt in het aanbod op de occasionmarkt. De elektrische auto gaat de plaats van de diesel innemen, ook in de occasionmarkt.’

Hoe belangrijk is de occasionmarkt?

‘De occasionmarkt is in meerdere opzichten belangrijk voor ons. Voor de dealers, maar ook voor de fabrikant en importeur door de verkoop van service en onderdelen. Ook voor toekomstige nieuwverkopen is de occasionmarkt belangrijk. Particuliere rijders zijn over het algemeen wat ouder als ze hun eerste nieuwe auto aanschaffen. Dat betekent dat ze voorafgaand daaraan meerdere gebruikte auto’s hebben gereden. In dat opzicht is een loyale en tevreden klant in de occasionmarkt zeer waardevol.’

Hoe belangrijk is de rol van de dealer in de occasionmarkt?

‘De rol van de dealer is hier cruciaal. De dealer zorgt voor nieuwe aanwas van gebruikte auto’s, het klantcontact en het onderhoud van de occasions. De dealer beheerst daarmee een groot deel van de keten in de (jong) gebruikte markt.’

De stadagen van elektrische modellen zijn over het algemeen laag. Hoe kijken jullie naar de combi EV en de tweedehands markt?

‘We zien dat de vraag naar elektrische auto’s sterk groeit. Ook voor occasions. Mede door de e-Golf en e-up! hebben onze dealers al veel ervaring opgedaan met de verkoop, voorlichting en het onderhoud van elektrische auto’s. Het is een goed teken dat er veel vraag is naar elektrische occasions. Uiteindelijk is het erg belangrijk dat deze auto’s op de Nederlandse markt blijven, zodat ook de CO2-uitstoot van het gebruikte wagenpark afneemt. Vorig jaar was bijna 40% van de nieuw-verkochte Volkswagens elektrisch, dus de occasionmarkt staat aan de vooravond van een grote shift naar elektrisch en schoner rijden.’

Dit artikel is verschenen in het augustus-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

Lees ook:
AM Driving Business Awards op 6 oktober op Kasteel De Vanenburg