Ruim 80 procent van de door de vakhandel verkochte occasions betrof een benzinevariant, oftewel meer dan 820.000 stuks tegen dik 790.000 vorig jaar. Diesel is met 103.000 exemplaren goed voor een krappe 10 procent terwijl dat een jaar geleden nog ruim 12 procent was. Het aantal verkochte tweedehands elektrische auto’s ligt 2,5 keer hoger dan in de eerste negen maanden van 2020 en steeg van bijna 9.400 naar ruim 23.000 transacties. Ook de verkoop van plug-in hybride occasions zit flink in de lift, met een toename van bijna 15.000 exemplaren vorig jaar naar 25.000 tot en met het derde kwartaal in 2021.

Corona

De grote vraag naar occasions is in meerdere opzichten het resultaat van de coronacrisis, aldus Bovag. Sinds de uitbraak van het virus is er veel behoefte aan individuele vormen van vervoer, maar als gevolg van corona is er ook een groot tekort aan computerchips in de auto-industrie. Dat leidt tot grote vertragingen in de levering van veel nieuwe auto’s en wakkert de interesse voor occasions als alternatief aan. Naar verwachting houden de chiptekorten nog zeker enkele maanden aan en dat speelt de occasionverkoop dus in de kaart.

Dealers

Van alle gebruikte personenauto’s die door de vakhandel werden verkocht, werd 26,5 procent dit jaar afgeleverd door dealers en dat is het hoogste marktaandeel ooit. Tien jaar geleden schommelde het aandeel van de dealers in de occasionverkoop steevast rond de 20 procent. Ook de onafhankelijke autobedrijven die lid zijn van Bovag hebben een sprong gemaakt, van 20 procent marktaandeel tien jaar geleden naar bijna 23 procent nu. Iets meer dan de helft van de tweedehands autoverkoop door de vakhandel komt voor rekening van bedrijven die geen Bovag-lid zijn.

Lees ook:
AutoScout24: 45 procent van de Nederlanders overweegt een elektrische of hybride auto