“Door het tekort aan occasions is de markt er inmiddels van overtuigd dat je over de landsgrenzen moet kijken, maar er was nog koudwatervrees”, aldus Ruben Veldkamp, verkoopdirecteur bij AUTO1.com. “Wij bieden een gedegen logistiek netwerk en een goede online omgeving, waardoor je niet meer op pad hoeft om auto’s te importeren.” Volgens Veldkamp is het importeren van auto’s inmiddels een must. “Als je dat niet doet, mis je handel”, stelt hij. “Bovendien worden als gevolg van het feit dat zowel leasemaatschappijen als de particuliere autokopers in Nederland vaak voor basismodellen kiezen, vaak auto’s aangeboden die minder riant zijn uitgerust dan auto’s uit België, Duitsland en Frankrijk.” De Nederlandse occasions doen het daarentegen vaak juist weer goed in bijvoorbeeld Polen. “Ze zijn netjes onderhouden en diesels zijn bij ons bijvoorbeeld goedkoper.
Price Indicator speelt in op online stroomversnelling
Importeren klinkt wellicht als een tijdrovend verhaal, maar AUTO1.com beschikt over een goed logistiek netwerk en een hoogwaardige online omgeving, waardoor het heel eenvoudig wordt. “De transitie naar online in- en verkopen werd versneld door de coronapandemie, klanten werden toen inventiever”, aldus Veldkamp. “Wij speelden daarop in met nieuwe ontwikkelingen zoals onze Price Indicator, waarvoor we recentelijk de Fleet Europa Remarketing Award hebben gekregen. Via een app kan een garagist een inruil auto heel gemakkelijk in beeld brengen, waarna wij een prijsindicatie geven en onze klanten snel een deal met hun klanten kunnen sluiten.” AUTO1.com heeft al circa 2,5 miljoen auto’s verhandeld en beschikt dus over veel data. De combinatie van een grote hoeveelheid data, een professioneel online platform met tal van functionaliteiten maakt dat AUTO1.com vooruitstrevend is in het digitaliseren van de internationale handel in auto’s.
Online verkoop via wijkopenautos.nl door particulieren
Doordat het in het coronatijdperk lastiger werd een fysieke afspraak te maken met particulieren, heeft wijkopenautos.nl als onderdeel van de AUTO1 Group ook de online verkoop voor particulieren vereenvoudigd. “Zij maken op basis van een aantal gegevens digitale content, klanten hoeven alleen nog maar naar de inkoop vestiging om de deal rond te maken”, stelt Veldkamp. “Het is voor alle partijen vooral zaak dat ze op die digitale content kunnen vertrouwen. Wijkt een auto teveel af van wat iemand heeft voorgespiegeld, dan kan de garagist de deal uiteraard weigeren.” Veldkamp denkt dat dit online proces here to stay is. “Mensen hebben ontdekt dat het handiger is. Het is efficiënter, makkelijker en daardoor een stuk comfortabeler.”
Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg