De Nederlandse autobedrijven verkochten vorig jaar meer dan 1,3 miljoen occasions, een record. Import is broodnodig om aan de vraag te voldoen. Met de lage verkoopaantallen van nieuwe auto’s in 2021 – en ook in de jaren daarvoor- zal de binnenlandse occasionvoorraad nog vele jaren onvoldoende zijn verwacht de brancheorganisatie. ‘Bovendien is er geen balans in vraag en aanbod; de meeste occasionkopers willen compacte auto’s met lage kilometrages, maar uit de lease komen na enkele jaren voornamelijk grotere, elektrische en (plug-in) hybride voertuigen beschikbaar, doorgaans met relatief hoge kilometerstanden.’

Diesel onder 10 procent

Er werden vorig jaar 29.062 dieselauto’s geïmporteerd, voor het eerst minder dan 10 procent van de totale import. Het aandeel van elektrische occasions in de import is vorig jaar gestegen naar 3,3 procent, oftewel 9.652 exemplaren. Inmiddels betreft bijna 1 op de 8 importauto’s een (plug-in) hybride. Vorig jaar zijn er 34.669 van deze occasions geïmporteerd, tegen 13.507 een jaar eerder (6,2 procent). Driekwart van de import betreft benzineauto’s, oftewel bijna 220.000 voertuigen.

Volkswagen koploper

Volkswagen was vorig jaar het meest geïmporteerde merk, met 47.751 stuks, op ruime afstand gevolgd door Audi en Mercedes met respectievelijk 20.800 en 20.749 importoccasions. BMW bezet de vierde plek (20.059) en Ford stond met 18.573 exemplaren op plek vijf. De drie meest geïmporteerde modellen in 2021 waren van Volkswagen: de Golf (12.052 stuks), de Polo (9.994) en de Tiguan (5.707). De top vijf werd gecompleteerd door de Nissan Qashqai met 5.330 importoccasions en de Renault Captur met 5.195 stuks.

Lees ook:
In 2021 meer dan twee miljoen occasions verkocht