De winst op aan particulieren verkochte auto’s daalde echter verder naar nog geen 150 euro. De marge zakte dan ook in van 3,3 procent naar nog net een half procent. Cazoo werd op de beurs van New York afgestraft met een verdere koersdaling. Het aandeel werd in augustus geïntroduceerd voor 9,38 dollar maar is nu nog maar 1,40 dollar waard. De sfeer onder aandeelhouders wordt nog verslechterd door de waarschuwing dat Cazoo de door de beurs vereiste financiële verslagen niet op tijd kan leveren.

Expansie

Cazoo moest over heel 2021 al een verlies incasseren van 650 miljoen euro, mede door de hoge kosten voor de expansie naar het Europese vasteland. Het Britse bedrijf, dat in 2019 is gestart, is nu actief op de drie grootste markten van de EU. Die activiteiten worden ook ondersteund met dure sponsorcontracten voor grote voetbalclubs als Olympique Marseille en Freiburg. Voorlopig zijn er geen plannen voor een Nederlandse tak, heeft een woordvoerder eerder al laten weten.

Controversieel

De in de Britse vakpers als ‘controversieel’ omschreven eigenaar/topman Alex Chesterman is toch tevreden met de hogere omzet en verkoopcijfers. “De versnelling van de groei komt tegen de achtergrond van snel veranderende en moeilijke economische omstandigheden op onze markten. We beginnen de vruchten te plukken van de strategische stappen die we in 2021 hebben gezet. We zijn ook erg enthousiast over de enorme marktkansen.’’ Cazoo zal de komende tijd de eigen werkplaatscapaciteit voor het verkoopklaar maken van tweedehands auto’s opvoeren.

Lees ook:
Brits autoplatform lijdt 660 miljoen euro verlies