Met een omzet van bijna 5 miljard euro in 2021 is het Duitse Auto1 Group een van de grootste spelers op de Europese occasionmarkt. Het bedrijf verhandelde bijna 600 duizend auto’s en verkocht via retaildochter Autohero online 41 duizend auto’s aan eindgebruikers. Auto1 heeft naar eigen zeggen nu een marktaandeel van 1 procent van de Europese occasionmarkt. Auto1 is moeilijk vergelijkbaar met andere bedrijven die actief zijn in occasions, omdat het zowel in- als verkoopt bij/aan consumenten en bedrijven. Hooguit de Constellation Groep, de moeder van BCA en Carnext, is als het gaat om activiteiten en omvang vergelijkbaar.

Het Duitse bedrijf ging vorig jaar naar de beurs, primair om groeikapitaal op te halen voor Autohero. Recent werd een secutarisatie afgerond waardoor 150 miljoen euro werd opgehaald. Het bedrijf heeft daardoor, ondanks een nettoverlies van ruim 300 miljoen euro vorig jaar, ruim voldoende in kas om verder te groeien. Analisten verwachten daarbij niet dat het bedrijf voor 2024 in de buurt komt van breakeven. Maar, benadrukt Auto1 in zijn jaarverslag, de handelstak draait al een positief resultaat. Dit jaar verwacht het, ondanks de occasionschaarste, tussen de 580 en 660 duizend auto’s te verhandelen. Het zijn vooral de hoge marketingkosten in Autohero die het resultaat drukken. CEO Christian Bertermann stelt dat de mogelijkheden voor Auto1 enorm zijn, want het kan nog veel meer doen in de verkoop van diensten en services.

Automatisch

Auto1 beschouwt zichzelf veel meer als een online bedrijf dan als autobedrijf. Er is een extreme focus op digitalisering. In principe moeten alle processen geautomatiseerd worden en moeten alle transacties online kunnen worden afgehandeld. Zo meldt het bedrijf in zijn jaarverslag dat al zestig procent van de biedingen die het afgeeft aan autobedrijven (voor inruilers) en consumenten automatisch gegenereerd wordt, en dat percentage moet in 2024 al op 95 procent liggen.

Hoewel Auto1 zich profileert als techbedrijf, is het ook een logistieke gigant. “Het is onze missie op de beste manier online een auto te verkopen of te kopen, voor zowel consumenten als bedrijven. Dat betekent dat we steeds efficiënter en meer gedigitaliseerd moeten werken, zodat we vraag en aanbod snel koppelen. Er zijn al drie miljoen auto’s over ons platform verhandeld (de remarketingtak van Auto1 biedt ook een veilingfunctie, red.) waardoor we steeds meer data over koper en verkopen hebben. Die data helpt ons de beste auto’s in te kopen en te verkopen. Het is de uitdaging om die auto, waar hij ook in Europa ingekocht of verkocht wordt, steeds sneller op de juiste plaats te krijgen,” vertelde Roy van Leeuwen, de Benelux-directeur van Auto1.com recent in een interview.

Inkoop

Iedere retailer schreeuw momenteel om voorraad. En ook voor BCA en Auto1 geldt dat alle registers worden opengetrokken om auto’s in te kunnen kopen. Beide kopen onder meer rechtstreeks bij particulieren (BCA werkt hiervoor samen met de ANWB). Auto1 werd in Nederland vooral bekend dankzij de reclames van Wijkopenauto’s. In 2021 werden er 617 duizend auto’s ingekocht. Nog steeds speelt de inkoopdochter een belangrijke rol bij de sourcing, en dat zal zo blijven, maar inmiddels is het bedrijf wel veel breder actief. Grote fleetowners maken gebruik van de remarketingtools van het bedrijf; ongeveer twintig procent van de op het remarketingplatform verhandelde auto’s komt van fleetowners. Recent kondigde het een samenwerking aan met Allane, het voormalige Sixt Leasing, waardoor het jaarlijks duizenden auto’s gaat vermarkten.

AM Remarketing Event

Alles wijst erop dat Auto1 Group – en zeker ook BCA – de komende jaren alleen maar een groter deel van de koek zullen opeisen. Maar wat zijn die plannen? En welke ruimte blijft er dan voor de rest? Op 23 juni staan zowel Auto1 Group als BCA op het podium. En beide bedrijven zullen daar hun visie geven op het remarketinglandschap.

Meld je hier aan voor het AM Remarketing Event