Cazoo wil minstens 235 miljoen euro besparen en het bedrijf aanpassen ‘om de winst te beschermen gezien de slechtere economische tijden’, aldus een bericht aan de beurs in New York. Eerder al deelde concurrent Cadzam mee dat het faillissement had aangevraagd. Cazoo denkt erover de buitenlandse vestigingen te sluiten om zich te concentreren op de Britse thuismarkt. Het bedrijf geeft ook het pas gelanceerde abonnementenmodel weer op ‘omdat dat stromen geld verslindt’. Verder wordt een reeks dure sponsorschappen, onder meer met voetbalclub Everton, geschrapt.

Niet immuun

Cazoo stelt: “Het bedrijf is niet immuun voor de snelle verandering in de wereldwijde economie en de kans op een recessie in de komende maanden. Het resultaat is dat de verwachtingen van het management voor het hele jaar voorzichtiger zijn, wat de zwakkere en onzekere externe omgeving weerspiegelt.’’ Het Britse bedrijf hoopt dit jaar nog 70.000 tot 80.000 auto’s te verhandelen terwijl het eerder uitging van 100.000.

Geld vasthouden

Cazoo is pas in 2018 opgericht door miljardair/zakenman Alex Chesterman. Hij is ook nog steeds CEO van de onderneming: “De combinatie van een toenemende inflatie en hogere rente met problemen in de leveringsketen door de pandemie en oorlog heeft de kosten van levensonderhoud opgedreven en het vertrouwen van de consument geraakt. Deze storm leidt ertoe dat vasthouden van geld voor ons nu bovenaan staat. We moeten nu drastische actie ondernemen om sterker uit deze malaise te komen.’’

80 procent gedaald

Cazoo, dat eerder juichend is omschreven als het Amazon van de autowereld, was vorig jaar juni bij de introductie op de beurs van New York rond de 7 miljard dollar waard. De koers is inmiddels met meer dan 80 procent gedaald waarmee het ‘prijskaartje’ nu uitkomt op minder dan 1 miljard dollar.

Lees ook:
Brits occasionplatform Carzam al na 18 maanden failliet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding