Dit jaar werd het event voor het eerst gezamenlijk georganiseerd door Automobiel Management en Automotive. De presentatie was in handen van hoofdredacteur Luberto van Buiten en redacteur Bart Kuijpers. Michel Corveleijn van VWE beet het spits af met de presentatie van het Nationaal Occasion Onderzoek, dat voor de tiende keer is uitgevoerd. Opvallend: het aantal occasiontransacties is met 9,2 procent gedaald in de periode januari tot en met mei 2022 vergeleken met 2021. Corveleijn denkt dat vooral de onzekerheid bij kopers, denk aan de situatie in Oekraïne en de hoge inflatie, hier een rol spelen. Jong gebruikte occasions doen het erg goed, constateert Corveleijn, en hebben de minste stadagen. “Mensen zijn op zoek naar auto’s tussen de één en vijf jaar oud. SUV’s blijven populair alsmede het kleine en midden segment.” Is er nog voldoende aanbod? Want ook in het buitenland lopen de voorraden terug. “Duitsland is nog steeds de belangrijkste leverancier en neemt 60 procent van de import voor zijn rekening. Ook Denemarken is populair voor de import van elektrisch en hybride. Spanje daalt omdat de voertuigen niet beschikbaar zijn door het wegvallen van de verhuurmarkt vanwege de coronacrisis.” De verkoopprijzen lijken wat te dalen de laatste 5 maanden. Is dit een bedreiging voor het autobedrijf? “Het kan als je duur hebt ingekocht. Probeer dan ook het aantal stadagen zoveel mogelijk te beperken,” adviseert Corveleijn.

Prijstransparantie

Wim Kettenis en Rebecca Venneman van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gingen in hun presentatie dieper in op het incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions, een groot pijnpunt in de branche. Want nog steeds adverteren autobedrijven met ex-btw prijzen bleek uit een gelegenheidsonderzoek van Bas Oude Luttikhuis van het manifest Ex BTW Weg Ermee. Zelfs in de zaal met aanwezige autobedrijven waren er enkele deelnemers die auto’s zonder btw adverteren, bleek uit het onderzoek.

Wim Kettenis en Rebecca Venneman gaven tekst en uitleg over de eisen waaraan moet worden voldaan om sancties van de ACM te voorkomen. Autohandelaren moeten volgens Venneman zorgen voor prijstransparantie. Dit betekent dat zij alle onvermijdbare kosten, de rijklaarkosten, in de advertentieprijs moeten meenemen. Ook het adverteren met van/voor prijzen ligt onder de loep van de ACM. De ACM zegt hierover: “De ‘van’ prijs moet de laagste prijs zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven vóór de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen.”

Vergrootglas

Natascha Linssen, advocaat bij Treble Advocaten, gaf meer inzicht in de manier waarop de ACM opereert. De toezichthouder komt in actie en doet onderzoek na meldingen van consumenten en bijvoorbeeld de consumentenbond of andere organisaties. Ook voert de ACM sectoronderzoek uit. De autobranche staat daarbij in de belangstelling van de toezichthouder. “Jullie liggen onder het vergrootglas,” benadrukt Linssen bij de aanwezigen in de zaal. De ACM beschikt volgens de advocate over verschillende bevoegdheden om na te gaan of de regels worden nageleefd. Ze kunnen bijvoorbeeld een inval doen, schriftelijk informatie vorderen en ondernemers voor een verhoor oproepen. Ook kan de ACM mystery shoppers inzetten. De onderzoeken van de ACM zijn volgens haar ‘echt heel heftig’. “Bel zo snel mogelijk je advocaat als de ACM voor de deur staat,” adviseert zij dan ook.

Na een onderzoek legt de ACM soms niet direct een boete op, maar gaat zij met het bedrijf in gesprek, legt Linssen uit. “De ACM legt dan uit wat er mis is en hoe het bedrijf zijn praktijk aan moet passen. Werkt het bedrijf daaraan mee, dan is een boete-onderzoek van tafel. In zo’n gesprek moet de ondernemer echter al goed op zijn tellen passen. Het risico is dat er meer wordt gezegd dan nodig is waardoor de ACM – vaak onbewust – aanleiding wordt gegeven om verder onderzoek te doen. Ook heeft de ACM op dat moment vaak nog niet vastgesteld dat de wet echt wordt overtreden. Het risico is dan dat u maatregelen neemt en uw beleid aanpast, terwijl dat helemaal niet nodig is. De ACM kan zelfs de naleving van de door u toegezegde maatregelen handhaven, bijvoorbeeld door een last onder dwangsom op te leggen. Dus ook al heeft de ACM niet eens een overtreding van de wet vastgesteld.”

Negatieve uitstraling

Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions (AMV), legde aan het eind van deel een van deze dag uit waarom ze bij AutoTrack de teugels steeds strakker aanhalen op het gebied van incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions. Sterker nog, contracten met handelaren die zich niet aan de regels houden worden opgezegd, zo heeft AMV recent bekendgemaakt. Hierdoor kunnen aanbieders die sjoemelen dus niet langer op AutoTrack en AutoWereld adverteren. Waarom deze keuze? “Allereerst is de consument er helemaal klaar mee waardoor het een negatieve uitstraling heeft op onze merken. Daarnaast willen wij het overgrote deel van de autobedrijven die bij ons klant zijn, de groep die zich keurig aan de regels houdt, een gelijk speelveld bieden. En tot slot is het onze verantwoordelijkheid om ex-btw adverteren tegen te gaan, daarover is de ACM tegenover ons erg duidelijk.”

Handelsgeest

Jan Hofstede, ceo van dealerholding Zeeuw & Zeeuw, gaf in een interview tot slot de remarketing- en occasionretailstrategie van het bedrijf prijs. Zeeuw & Zeeuw heeft 33 vestigingen en verkoopt jaarlijks zo’n 10 duizend occasions, waarvan een deel bestaat uit ex-leaseauto’s van leasetak Forward Lease. Occasionverkoop daalt is de tendens, bij Zeeuw & Zeeuw is dit redelijk stabiel. “Ik verwacht ook groei in het aantal vestigingen.” Zeeuw & Zeeuw is dus duidelijk op overnamepad, maar om welke bedrijven het gaat wilde Hofstede niet onthullen. Hoe is zijn bedrijf de coronacrisis doorgekomen? “Door massaal in te kopen. We hebben onder andere maximaal ingekocht bij verhuurders in Zuid-Europa en we hebben de occasionvoorraad vorig jaar significant verhoogd.” Snelheid en handelsgeest vormen de sleutel tot succes denkt Hofstede. “Het gevaar van goed inkopen schuilt in te veel interne loketjes.” Hofstede denkt overigens niet dat de prijzen dalen zoals eerder werd geconcludeerd. “Er is weinig nieuwe aanvulling, er blijft schaarste. Het komende jaar gaan de prijzen echt niet dalen.”

Over occasionportals, Hofstede denkt dat ze aan importantie verliezen. “De klant vindt zijn weg wel, het is niet meer noodzakelijk om op alle portals aanwezig te zijn. De prijzen zijn bovendien buiten proporties in een markt waarin je minder relevant bent. We zijn met enkele portals gestopt en dat leidt niet tot minder verkoop.” Wanneer stabiliseert de markt weer denkt Hofstede? “We zijn nog wel anderhalf jaar bezig met leveringsproblemen en hoge prijzen. De markt van occasions gaat weer omhoog verwacht ik.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding