Sinds 1993, toen het Koreaanse merk in Nederland voet aan grond zette, heeft Kia enorme sprongen gemaakt in het productaanbod en het dealernetwerk. En dat zien we nu terug in het winnen van twee prijzen op rij. De Picanto is daarbij voor het merk altijd een vaste waarde gebleven. De eerste generatie werd in 2003 onthuld op de Frankfurt Motor Show en in 2017 kwam de derde en huidige generatie op de markt. De kleine Picanto is er mede de oorzaak van dat Kia in Nederland is uitgegroeid tot één van de populairste automerken, met in 2021 een marktaandeel van 9,3 procent resulterend in bijna de nummer 1 positie op de Nederlandse markt. En sinds 1 januari 2022 staat het merk ook bovenaan de ranglijsten.

Doorbraak

De vakjury roemt de Picanto onder meer vanwege de overdraagbare fabrieksgarantie van 7 jaar en 150.000 kilometer (een sterk argument voor occasionkopers) en zaken als het design, hoge restwaardes en korte statijden bij de dealer. Ook de importeur en het dealernetwerk kunnen op waardering rekenen van de jury. Het is overigens de tweede keer dat een Kia wordt uitgeroepen tot Occasion van het Jaar. In 2013 won de Sportage de prijs, die toen nog Remarketing Award heette. De Picanto was echter de grote doorbraak in Nederland memoreert Thomas Pril. “Vanaf het eerste begin zijn we succesvol geweest met de Picanto. Terugkijkend kun je zeggen dat de eerste modellen vrij basic waren, maar in die tijd was het echt een volwassen auto voor het A-segment en een leuke verschijning bovendien. Je krijgt veel auto voor je geld, een auto ook die eerder aanvoelt als een B-segmenter, maar wel de compacte buitenmaten heeft van een auto in het A-segment. Daarnaast is het echt een degelijk product, de restwaarde-experts zijn er ook enthousiast over.” Léan Verstoep beaamt dit. “Ze zijn koersvaster dan menig valuta.”

Veel vraag

Gebruikt is er veel vraag naar de Picanto, weet Pril. En dat geldt niet alleen voor de jongste modellen, ook exemplaren van de eerste editie gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Zelfs met torenhoge kilometerstanden. “Ze hebben zelfs soms wel drie ton op de teller. Het blijft rijden.” Uiteraard is dit niet de categorie gebruikte Picanto’s waar de Nederlandse organisatie van Kia zich op richt, maar het zegt wel iets over en de betrouwbaarheid. Bovendien heeft het model zich in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld vult Verstoep aan. En de ambitie blijft om het A-segment te bedienen. “Sommige autofabrikanten hebben dit segment verlaten, maar wij hebben zeker nog de wil om er verder in te gaan en om nieuwe modellen en technieken te ontwikkelen. Dat zie je ook terug in het huidige model. De compacte buitenmaten zijn gebleven maar onderhuids is alles van de modernste techniek, met schone en zuinige atmosferische of turbomotoren, eventueel zelfs in combinatie met automaat. De krachtigste editie levert zelfs 100 pk. Een vergelijking met een segment hoger is snel gemaakt!’

Koperspubliek

Die combinatie van een A-segment auto met degelijke techniek gestoken in een sportief jasje trekt een zeer divers koperspubliek is de ervaring van Thomas Pril. “Er is een groep jongere autokopers waarvoor de Picanto hun eerste auto is, en die overstappen op grotere modellen naarmate hun privé situatie verandert. Ook is er een groep kopers waarvoor een Picanto juist hun laatste auto is. De kinderen zijn de deur uit, ze kunnen toe met een kleiner model en komen dan vaak bij de Picanto uit.” Daarnaast is er de zakelijke rijder, vult Verstoep aan, die Picanto rijdt. “We verkopen een behoorlijk gedeelte zakelijk. Een Picanto is voor bedrijven gewoon een uitstekende manier om hun personeel van A naar B te verplaatsen. Tot slot staan we met private lease met de Picanto in de hoogste regionen qua registraties. Die populariteit in de leasemarkt is ook weer eenbevestiging van het feit dat we hoge restwaardes leveren en lage onderhoudskosten.”

Representatief

De Picanto doet het als occasion zo goed dat de vraag is gerechtvaardigd of het retailnetwerk in staat is voldoende auto’s af te leveren in deze tijd van schaarste. Verstoep: “Ook voor ons liggen daar uitdagingen, maar ik durf wel te stellen dat het gras bij ons groener is dan bij de buren. Met andere woorden, het gaat goed maar we zouden nog veel meer kunnen doen.” Met de torenhoge occasionprijzen als gevolg van schaarste, die niet in de laatste plaats worden veroorzaakt door de verkoop van structureel te weinig nieuwe auto’s als gevolg van de hoge bpm-tarieven benadrukt de directeur van Kia Nederland, is het volgens hem altijd belangrijk om de representatie bij de dealer perfect voor elkaar te hebben. En dat zit hem ook in de details. “Alle auto’s moeten netjes gepoetst zijn en er representatief uitzien. Klinkt ouderwets maar daar begint het wel mee, het is echt een  belangrijk onderdeel van goed management binnen het dealerbedrijf. Daarnaast zijn natuurlijk zaken als een optimale online representatie, een occasionlabel en financieringsmogelijkheden onmisbaar in een goed occasionbeleid. Dat alles om de meerwaarde van de dealer te benadrukken.”

Concurrentie

Een auto-importeur concentreert 95 procent van de activiteiten op nieuwe auto’s. Tegelijkertijd is de occasionverkoop een zeer belangrijk fenomeengeworden. Bij Kia proberen ze dan ook gebruikte auto’s vanuit de leasemaatschappijen en fleetowners weer terug te krijgen naar het dealernetwerk. Importeurs krijgen hierbij steeds meer concurrentie van nieuwe spelers als Auto1.com die zelf grote partijen gebruikte auto’s inkopen en deze online aanbieden aan een netwerk van handelaren en autobedrijven. Hoe kijkt men vanuit Kia Nederland aan tegen deze ontwikkeling? Thomas Pril: “Het is een symptoom van het feit dat de occasionhandel grotendeels internationaal plaatsvindt. Onze dealers kunnen zelfstandig nog altijd voldoende gebruikte Picanto’s en andere modellen inkopen. Ook wij zijn daar als importeur actief mee door het voor onze dealers mogelijk te maken dat zij bijvoorbeeld private leaseauto’s van onze eigen captive weer terug kunnen kopen.”

Aanvullende diensten

Gaan we de Picanto tot slot nog in een andere hoedanigheid zien? Bijvoorbeeld als deelauto of binnen een abonnementsvorm? Gezien de huidige prijzen van auto’s, nieuw en gebruikt, is dit volgens Léan Verstoep zeker het onderzoeken waard. “Autodelen biedt nu nog geen interessant verdienmodel, maar dat zal in de toekomst veranderen. De filosofie van Kia is niet voor niets ‘movement that inspires’, we maken de transitie naar mobiliteitsbedrijf en daar passen zeker aanvullende diensten bij.”

Kia Picanto

De eerst editie van de Kia Picanto (2004-2011) was leverbaar met een 1.0-liter of 1.1-liter viercilinder die respectievelijk 61 of 65 pk leverde. Met een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 21 maakte het kleintje meteen indruk op de zuinige autorijder. Van 2005 tot 2010 was er bovendien een 1.1 CRDI-diesel leverbaar met 75 pk. In de basisuitvoering kostte de Picanto toen nog geen 7.000 euro.

Editie twee van de Picanto (2011-2017) borduurde voort op het succes van zijn voorganger. De pers benadrukte wederom het volwassen karakter van de auto. Motorisch ging de Picanto erop vooruit, er kwam een 1.2 liter viercilinder met 85 pk en zelfs een LPG-editie van de 1.0-liter driecilinder.

De derde en huidige generatie van de Picanto is sinds 2017 op de markt. De vanafprijs ligt in inmiddels rond de 16.500 euro. Opvallend: occasionprijzen van jonge Picanto’s liggen vaak rond hetzelfde niveau. De huidige Picanto is leverbaar met een driecilinder met of zonder turbo en vermogens van 66 of 100 pk voor het topmodel. De atmosferische motor kan ook besteld worden in combinatie met automaat.

Lees ook:
‘Kia is op weg naar de nummer één positie’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding