Het doel van AUTO1.com, dat tien jaar geleden werd opgericht en sindsdien een enorme groei doormaakte, is helder: Het beste online speelveld creëren voor de aankoop van voertuigen, maar ook de beste online omgeving ontwikkelen voor de verkoop via onze remarketing oplossingen. “Sinds 4,5 jaar richten we ons ook op remarketing”, aldus Ruben Veldkamp, Directeur Sales & Remarketing. “Van oudsher is AUTO1.com gericht op auto’s inkopen, maar inmiddels worden er via ons platform ook veel auto’s te koop aangeboden. We ontwikkelen continu producten die ervoor zorgen dat het hele proces zo goed mogelijk verloopt.”

EVA-App

Een voorbeeld daarvan is de evaluatie-app, genaamd EVA. “Daarop kun je heel gemakkelijk de gegevens van een auto invoeren, foto’s toevoegen of schade melden. Daarna wordt de auto te koop aangeboden, waarbij de verkopende partij altijd kan bepalen dat hij de ingevoerde prijs toch niet hoog genoeg vindt”, aldus Veldkamp. Een ander product is de Price Indicator, welke geïntegreerd is in de EVA-App, en is een tool die is ontwikkeld om het inruilen beter te faciliteren. “Nederland is nu eenmaal een inruil-land, het is belangrijk dat het inruiltraject zo snel mogelijk verloopt. Door de grote volumes aan transacties die wij jaarlijks doen, beschikken we over een enorme hoeveelheid data, die wij kunnen gebruiken om binnen 10 minuten een accurate waarde te noemen.” Volgens Veldkamp is het vooral het grote partnernetwerk dat AUTO1.com uniek maakt. “Op het moment dat een auto wordt geplaatst, komt hij in beeld bij 60.000 Europese handelaren in meer dan 30 landen. Auto’s die in Nederland lastig te verkopen zijn, zoals diesels, leveren in omringende landen vaak wel een goede prijs op.”

Meebieden bij veilingen van leasemaatschappijen

De occasionschaarste heeft uiteraard een prijsopdrijvend effect, maar dat hoeft volgens Veldkamp niet ten koste gaan van de verdiensten van een autobedrijf. “Omdat zowel de inkoop- als de verkoopprijzen hoger liggen, blijft de marge in principe identiek.” Om het aanbod van occasions wat groter te maken, heeft AUTO1.com recentelijk een nieuwe functie toegevoegd. “Onlangs hebben we de functie Catalogue Auction toegevoegd”, vertelt Veldkamp. “Die maakt het mogelijk om ook mee te bieden bij de veilingen van leasemaatschappijen. Doordat er directe koppelingen zijn, kun je instant bieden, en zie je direct als je overboden wordt.” Deze functie is niet alleen voor de verkopende partijen handig omdat ze hun auto’s zo aan veel meer partijen kunnen aanbieden, het maakt ook het aanbod voor inkopende partijen groter. En daarbij stopt het niet. Veldkamp: “We zijn continu op zoek naar goede partners die aangesloten kunnen worden op ons netwerk.”