Je bent de nieuwe Business Manager Occasions voor Renault in Nederland. Wat wordt de focus van je nieuwe functie?

“We stellen de klant centraal bij alles wat we doen. Dat betekent dat we in eerste instantie alle huidige en toekomstige kansen in kaart brengen en een gezamenlijke inspanning leveren om een serie diensten en producten te lanceren via het dealernetwerk van Renault Group. Deze producten en diensten moeten de snel veranderende behoeften en wensen van onze klanten vervullen. We hebben allemaal de impact ervaren van de grote veranderingen in ons dagelijkse leven sinds het begin van 2020, vooral natuurlijk op het gebied van onze mobiliteitsbehoefte. Als autofabrikant hebben we de verantwoordelijkheid richting onze klanten om snel te evolueren om hun flexibiliteit te bieden en gemoedsrust. Occasions zijn een belangrijk element in onze klanttevredenheidsstrategie.”

Waarom heeft Renault als autofabrikant een speciale Manager Occasions?

“Om ervoor te zorgen dat onze klantreis consistent is en van het hoogste niveau bij al onze dealers is het belangrijk om iemand te hebben die verantwoordelijk is voor en toegewijd aan de occasionbusiness. Het maakt niet uit of een klant online zoekt of persoonlijk een dealerbedrijf bezoekt, ze moeten de Renault Group-merken op een consistente en professionele manier ervaren. Een specifieke occasionmanager zorgt ervoor dat er voldoende aandacht naar alle gebieden gaat, zonder dat dit ten koste gaat van de focus bij andere afdelingen.”

Wat vind je van de groeiende invloed van spelers als Auto1.com en AutoScout24 op de occasionmarkt?

“De Nederlandse markt voor gebruikte auto’s is extreem aantrekkelijk en het is dan ook logisch dat andere spelers toetreden en gaan concurreren. Autokopers zijn gewend om zowat alles online te kopen en mobiliteit is daarin geen uitzondering. Bij een aantal platforms kan je meerdere dealerwebsites tegelijk doorzoeken, waardoor consumenten meer keuze hebben. Het is echter belangrijk om te weten dat specifieke producten en diensten, en natuurlijk het benodigde vertrouwen, alleen te vinden zijn via het dealernetwerk.”

Denk je dat autofabrikanten op termijn een prominentere rol gaan spelen in de remarketing van gebruikte auto’s?

“Ik geloof dat onze dealers geweldige werk hebben gedaan en nog steeds doen in de remarketing van gebruikte auto’s. Maar terwijl producten verder en sneller evolueren hebben wij als fabrikant een steeds belangrijkere rol te vervullen. Er is al een significante verandering gaande richting productrecycling, en om de schaalgrootte te realiseren die nodig is zullen autofabrikanten op grote schaal moeten investeren. De kennis en techniek die nodig zijn om elektrische voertuigen te reconditioneren geeft ook aan dat het noodzakelijk is dat fabrikanten actief betrokken zijn. In november 2021 heeft Renault Frankijk in Flins meer dan 11.000 vierkant meter in gebruik genomen voor ‘Factory VO’. Hier wil Renault in Frankrijk vanaf 2023 per jaar 45.000 auto’s reconditioneren. We hebben daar het meest efficiënte reconditioneringsproces en leveren auto’s af met eenkwaliteit die je van een nieuwe auto zou verwachten. Met slimme reparatietechnieken besparen we 12.000 liter verf per jaar. In combinatie met onze recycle-activiteiten heeft Factory VO rechtstreeks gerenoveerde onderdelen ter beschikking. Hier in Nederland werken we intussen aan de lancering van het Pre-Owned label, waarover binnenkort meer bekend wordt gemaakt.”

Welke uitdagingen liggen er in Europa wat betreft de handel in gebruikte auto’s?

“Het huidige onderdelentekort heeft enorm veel invloed op de vraag naar gebruikte auto’s. We verwachten echter dat de autoproductie de komende tijd weer zal toenemen en stabiliseren, en hierdoor zal uiteraard de vraag naar gebruikte auto’s afnemen. De uitdagingen voor dealerbedrijven liggen in het managen van hun voorraad aan gebruikte auto’s en de prijsniveau’s. Tegelijkertijd neemt het autobezit af en vragen steeds meer consumenten om mobiliteit op abonnementsbasis. De markt zou dit meer moeten zien als kans dan als bedreiging en moet zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden.”

De occasionmarkt is een Europese markt. Zijn er ontwikkelingen te noemen die typisch zijn voor de Nederlandse markt?

“De meest opvallende trend die ik heb gezien is de import van significante hoeveelheden auto’s naar Nederland vanuit Europa. De meeste dealerbedrijven hebben een inkoper aangewezen die verantwoordelijk is voor de inkoop van kwaliteitsoccasions. Een geruststellende gedachte voor onze klanten is dat geïmporteerde Renault-modellen die door de dealer worden verkocht hun fabrieksgarantie behouden. Een andere trend is dat eigendom steeds minder belangrijk wordt en dat klanten vaker kiezen voor private lease en gebruikte auto’s.”

Lees ook:
Jeàn-Pierre Joubert nieuwe manager occasions bij Renault