Bekijk de fotogalerie >> In de Koperen Hoogte langs de A28 is de prijs Zakenauto van het Jaar uitgereikt aan directeur Hans Schep van Ford Nederland (rechts op de foto) door Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management. De Focus is verkozen omdat hij in alle zes de beoordelingscategorieën goed scoorde en cumulatief het hoogste puntentotaal behaalde. Nummer twee werd de BMW 3-serie, nummer drie de VW Passat. Auto’s die tenminste een jaar op de markt zijn, komen voor de prijs in aanmerking. Ze worden alle beoordeeld op zes criteria, waarvan de verhouding tussen de aanschafwaarde en de kilometerkostprijs, het marktaandeel in de zakelijke markt en de kwaliteit van de merkorganisatie de zwaarst wegende zijn. Auto’s die nog geen jaar op de markt zijn, komen in aanmerking voor de AM bitie. Dit is een aanmoedigingsprijs waarmee de jury het vertrouwen in de auto en de daarbij behorende merkorganisatie wil uitspreken. Dit jaar won Mercedes de prijs met de nieuwe C-Klasse. De jury bestaat uit directeuren van grote leasemaatschappijen, uit grote wagenparkbeheerders, uit vakjournalisten en een onafhankelijke lease-consultant. De prijs is een initiatief van Automobiel Management en is dit jaar voor de 21e keer uitgereikt. Meer hierover in de speciale bijlage van Automobiel Management van 29 juni.