Autorijke De Pont wordt nog rijker dankzij Tele Atlas

De autorijken, dik vertegenwoordigd in de Quote 500, zijn nog weer rijker geworden, schrijft AM in Automobiel Management nummer 20. Maar we zijn er een belangrijke vergeten.

Eén stinkend rijke autofamilie mist namelijk abusievelijk in het rijtje omdat die wat verdekt rijk is dankzij de auto’s. Het gaat om de familie De Pont, die met een geschat vermogen van 657 miljoen euro op plaats 32 staat de Q500. Dus die eindigt dik boven Toyota-miljonair Evert Louwman met zijn 500 miljoen. En die staat al op plaats 5 in het AM-rijtje. De De Pontjes zijn zo rijk omdat de grondlegger van Janivo in de jaren zeventig, advocaat en zakenman Jan de Pont, in 1980 de particuliere Mercedes-importeur Agam verkocht aan het Duitse Daimler-Benz. Mercedes-Benz Nederland was daarmee een feit, en de vermoede opbrengst voor Janivo was 80 miljoen gulden (36 miljoen euro). Jan de Pont (overleden in 1987) kocht Agam ergens in de jaren zestig. Agam was een klant bij zijn kantoor en hij nam het zelf over omdat hij er geen gegadigden voor kon vinden. Na zijn dood richtte de familie een museum op dat zijn naam draagt, het De Pont Museum in Tilburg. Wie in de buurt is, moet daar zeker heen, zelfs wie niet van moderne kunst (pronkstukken zijn van Stella, Richard Long, Robert Zandvliet, Kormeling, Marlene Dumas) houdt. Het gebouw, een oude wolfabriek, is al de moeite van een bezoek waard. Daarbij komt dat die 657 miljoen euro van de familie De Pont nog een conservatieve schatting is, zo schreef het NRC Handelsblad eergisteren. Waarom? Omdat de familie De Pont met hun investeringsmaatschappij Janivo (preciezer: met Janivo-onderdeel IAM) grootaandeelhouder is in Tele Atlas. En Tele Atlas is het kaartenmakersbedrijf waar nu om gevochten wordt door TomTom en het Amerikaanse Garmin. IAM/Janivo verkoopt zijn belang van 17,6 procent en strijkt daarmee ten minste 474 miljoen euro op. Bijna een half miljard. ‘Oud geld verdiend met auto’s brengt nog meer geld op in moderne autogerelateerde technologie’, zegt NRC Handelsblad. De familie De Pont committeerde zich al eerder dit jaar aan Tomtom. Jan de Ponts zoon Jos de Pont is president-commissaris van Janivo dat ook belangen heeft/had in Vredestein en Daf en Quote (tot vorig jaar).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Leuk boek gelezen. van Vasco en Gerben

Geplaatst door: W.M. de Zwart op
Autorijke De Pont wordt nog rijker dankzij Tele Atlas - Automobielmanagement.nl

Autorijke De Pont wordt nog rijker dankzij Tele Atlas

De autorijken, dik vertegenwoordigd in de Quote 500, zijn nog weer rijker geworden, schrijft AM in Automobiel Management nummer 20. Maar we zijn er een belangrijke vergeten.

Eén stinkend rijke autofamilie mist namelijk abusievelijk in het rijtje omdat die wat verdekt rijk is dankzij de auto’s. Het gaat om de familie De Pont, die met een geschat vermogen van 657 miljoen euro op plaats 32 staat de Q500. Dus die eindigt dik boven Toyota-miljonair Evert Louwman met zijn 500 miljoen. En die staat al op plaats 5 in het AM-rijtje. De De Pontjes zijn zo rijk omdat de grondlegger van Janivo in de jaren zeventig, advocaat en zakenman Jan de Pont, in 1980 de particuliere Mercedes-importeur Agam verkocht aan het Duitse Daimler-Benz. Mercedes-Benz Nederland was daarmee een feit, en de vermoede opbrengst voor Janivo was 80 miljoen gulden (36 miljoen euro). Jan de Pont (overleden in 1987) kocht Agam ergens in de jaren zestig. Agam was een klant bij zijn kantoor en hij nam het zelf over omdat hij er geen gegadigden voor kon vinden. Na zijn dood richtte de familie een museum op dat zijn naam draagt, het De Pont Museum in Tilburg. Wie in de buurt is, moet daar zeker heen, zelfs wie niet van moderne kunst (pronkstukken zijn van Stella, Richard Long, Robert Zandvliet, Kormeling, Marlene Dumas) houdt. Het gebouw, een oude wolfabriek, is al de moeite van een bezoek waard. Daarbij komt dat die 657 miljoen euro van de familie De Pont nog een conservatieve schatting is, zo schreef het NRC Handelsblad eergisteren. Waarom? Omdat de familie De Pont met hun investeringsmaatschappij Janivo (preciezer: met Janivo-onderdeel IAM) grootaandeelhouder is in Tele Atlas. En Tele Atlas is het kaartenmakersbedrijf waar nu om gevochten wordt door TomTom en het Amerikaanse Garmin. IAM/Janivo verkoopt zijn belang van 17,6 procent en strijkt daarmee ten minste 474 miljoen euro op. Bijna een half miljard. ‘Oud geld verdiend met auto’s brengt nog meer geld op in moderne autogerelateerde technologie’, zegt NRC Handelsblad. De familie De Pont committeerde zich al eerder dit jaar aan Tomtom. Jan de Ponts zoon Jos de Pont is president-commissaris van Janivo dat ook belangen heeft/had in Vredestein en Daf en Quote (tot vorig jaar).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Leuk boek gelezen. van Vasco en Gerben

Geplaatst door: W.M. de Zwart op