Autoimporteurs kunnen verdwijnen

Importeurs kunnen verdwijnen. Dat zijn logge, zelfgenoegzame organisaties die grote moeite hebben hun toegevoegde waarde naar de dealerkanalen hard te maken.

Dat betoogt Henk van Herpen in een opiniestuk in Het Financieele Dagblad van afgelopen weekend. ‘Het gaat autodealers al jaren niet goed. Bedroevend lage rendementen op geïnvesteerd vermogen zijn usance. De marge op verkoop van nieuwe auto’s is in sommige situaties zelfs negatief. Dit werd gecompenseerd in het aftersalestraject. Maar dat is passé. Auto’s worden af fabriek compleet geleverd. De betrouwbaarheid is hoog. Regulier onderhoud is beperkt tot relatief eenvoudig werk. Onderhoudsintervallen liggen steeds verder uit elkaar.’ Nieuw elan is nodig, vindt Van Herpen, die een ict-bedrijf voor de automotive industrie had. ‘De dealer is een distributiekanaal van de fabrikant. Alles is aanwezig om de communicatie tussen deze beide perfect te regelen; over auto’s, onderdelen, garantieafhandeling.’
Hij benadrukt dat dealers ondernemers zijn. ‘Geef ze de ruimte en ze regelen zaken als marketing en introductiemodellen efficiënt onderling. Importeurs onttrekken miljoenen aan het dealerkanaal. Dat gaat ten koste van betere service en een gezondere winstmarge.’ Hij weet uit zijn eigen tijd als ict-systeemhuis, dat in de jaren negentig enkele honderden dealerbedrijven administratieve systemen leverden voor alle denkbare activiteiten (ook die tussen dealer en fabrikant) dat importeurs dealers onder druk zetten. ‘Nooit hoorde ik een positief woord over de importeur. Wel merkte ik de nietsontziende druk om dealers naar sfeerarme, glazen en omgeving ontsierende bouwsels te dwingen op zogeheten zichtlocaties. En dealers daarmee financieel te mangelen.’
Importeurs bemoeiden zich ook met de automatisering. Op de verkeerde manier: ‘Schrijnende incompetentie, nietszeggende stokpaardjes en arrogantie zorgden voor extra kosten, vertraging en soms mislukking.’ De slotzin van Van Herpen liegt er niet om: ‘De nadruk ligt nu op innovatie van de auto. Misschien is het goed dat de branche zich in dat proces ook ontdoet van de importeur, een anachronisme (misplaatst in de tijd, red.) in een Verenigd Europa.’

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Dat zou mooi zijn … kunnen we in de branche eindelijk is geld verdienen zonder dat ‘onze ‘ importeur eigenlijk de regie heeft over vele zelfstandigen….Importeur bepaalt en de dealer betaalt ….

Geplaatst door: Specht op

Is het niet een beetje erg arrogant om zo zonder meer alle importeurs te beoordelen. Volgens mij bestaan importeurs maar een dag langer dan hun dealers. Dus moet er voldoende verdiend kunnen worden om alle investeringen te kunnen blijven doen en het merk in de markt overeind te houden. Gaat iedereen dat wel redden in deze tijd? Denk van niet… Toch maar een beetje slim samenwerken is misschien zo gek nog niet. Of denk je echt dat je beter af bent als iemand bij de fabriek, enkele duizenden km’s verderop, de markt denkt te kunnen sturen. Zou het niet zo zijn dat de huidige importeurs-marge, daar zou kunnen blijven voor de landelijke campagnes? En de prijsstelling scherper kan door lagere kosten? Ben je eigenlijk wel beter af of zou etc….

Nee, ik werk niet voor een importeur 😉

Geplaatst door: Pannekoek op

Soms kijken mensen niet verder dan hun neus lang is. Ooit werkzaam bij een dealer werden deze gedachten al snel opgelegd. Later actief voor diverse importeur weet je wel beter. Merken die zich inmiddels hebben teruggetrokken uit Nederland laten zien wat de verschillen zijn. Het ging van slechte naar dramatische resultaten. Als dealer mag je jezelf oprecht afvragen of je het allemaal beter zou doen zonder de input van de importeur.

Geplaatst door: Theo Huijbreghts op

Van Herpen spreekt zichzelf tegen, want in zijn artikel pleit hij voor de afschaffing van een importeur, maar voor een samenwerkingsverband tussen dealers waar overhead zaken als marketing en introductiemodellen worden geregeld. Het is hem kennelijk niet opgevallen dat dat juist de functie van de importeur is. Ook de opmerking over een verenigd europa is er een van iemand die kennelijk niet over de grenzen kan kijken.De verschillen zijn zo groot per land, dat van 1 europese markt geen enkele sprake is.
Het is wel van belang dat een importeur zijn werk goed doet, snel kan handelen en de verkoop van auto’s en onderdelen bevordert. M.a.w. uit zijn ivoren toren komt. Maar dat is dus een andere discussie.

Geplaatst door: fabrikant op

In de truck industy werkt men eigenlijk al zonder importeur. Het enige dat men hier op poten houdt is een landelijke verkooporganisatie.
Alle marketing communicatie etc. gaat rechtstreeks tussen fabrikant en dealer organisatie. In de truckindustrie is er geen ruimte om 15-25% marge in stand te houden op importeursniveau.

Geplaatst door: OEM op

Op de aantallen die de merken verkopen in Nederland is het een logische gedachte om dit zonder importeur te doen.

Een beetje dealer in Duitsland of Engeland doet meer dan de hele bedrijfskolom in Nederland. Met een flinterdunne marge en ridicule (C.I) eisen vanuit ivorentoren importeurs, is het verbazend dat de dealers niet allang rechtstreeks zaken doen met dealercollega’s in Duitland en daarna een machtsblok naar de fabrikant.

Geplaatst door: marcel op
Autoimporteurs kunnen verdwijnen - Automobielmanagement.nl

Autoimporteurs kunnen verdwijnen

Importeurs kunnen verdwijnen. Dat zijn logge, zelfgenoegzame organisaties die grote moeite hebben hun toegevoegde waarde naar de dealerkanalen hard te maken.

Dat betoogt Henk van Herpen in een opiniestuk in Het Financieele Dagblad van afgelopen weekend. ‘Het gaat autodealers al jaren niet goed. Bedroevend lage rendementen op geïnvesteerd vermogen zijn usance. De marge op verkoop van nieuwe auto’s is in sommige situaties zelfs negatief. Dit werd gecompenseerd in het aftersalestraject. Maar dat is passé. Auto’s worden af fabriek compleet geleverd. De betrouwbaarheid is hoog. Regulier onderhoud is beperkt tot relatief eenvoudig werk. Onderhoudsintervallen liggen steeds verder uit elkaar.’ Nieuw elan is nodig, vindt Van Herpen, die een ict-bedrijf voor de automotive industrie had. ‘De dealer is een distributiekanaal van de fabrikant. Alles is aanwezig om de communicatie tussen deze beide perfect te regelen; over auto’s, onderdelen, garantieafhandeling.’
Hij benadrukt dat dealers ondernemers zijn. ‘Geef ze de ruimte en ze regelen zaken als marketing en introductiemodellen efficiënt onderling. Importeurs onttrekken miljoenen aan het dealerkanaal. Dat gaat ten koste van betere service en een gezondere winstmarge.’ Hij weet uit zijn eigen tijd als ict-systeemhuis, dat in de jaren negentig enkele honderden dealerbedrijven administratieve systemen leverden voor alle denkbare activiteiten (ook die tussen dealer en fabrikant) dat importeurs dealers onder druk zetten. ‘Nooit hoorde ik een positief woord over de importeur. Wel merkte ik de nietsontziende druk om dealers naar sfeerarme, glazen en omgeving ontsierende bouwsels te dwingen op zogeheten zichtlocaties. En dealers daarmee financieel te mangelen.’
Importeurs bemoeiden zich ook met de automatisering. Op de verkeerde manier: ‘Schrijnende incompetentie, nietszeggende stokpaardjes en arrogantie zorgden voor extra kosten, vertraging en soms mislukking.’ De slotzin van Van Herpen liegt er niet om: ‘De nadruk ligt nu op innovatie van de auto. Misschien is het goed dat de branche zich in dat proces ook ontdoet van de importeur, een anachronisme (misplaatst in de tijd, red.) in een Verenigd Europa.’

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Dat zou mooi zijn … kunnen we in de branche eindelijk is geld verdienen zonder dat ‘onze ‘ importeur eigenlijk de regie heeft over vele zelfstandigen….Importeur bepaalt en de dealer betaalt ….

Geplaatst door: Specht op

Is het niet een beetje erg arrogant om zo zonder meer alle importeurs te beoordelen. Volgens mij bestaan importeurs maar een dag langer dan hun dealers. Dus moet er voldoende verdiend kunnen worden om alle investeringen te kunnen blijven doen en het merk in de markt overeind te houden. Gaat iedereen dat wel redden in deze tijd? Denk van niet… Toch maar een beetje slim samenwerken is misschien zo gek nog niet. Of denk je echt dat je beter af bent als iemand bij de fabriek, enkele duizenden km’s verderop, de markt denkt te kunnen sturen. Zou het niet zo zijn dat de huidige importeurs-marge, daar zou kunnen blijven voor de landelijke campagnes? En de prijsstelling scherper kan door lagere kosten? Ben je eigenlijk wel beter af of zou etc….

Nee, ik werk niet voor een importeur 😉

Geplaatst door: Pannekoek op

Soms kijken mensen niet verder dan hun neus lang is. Ooit werkzaam bij een dealer werden deze gedachten al snel opgelegd. Later actief voor diverse importeur weet je wel beter. Merken die zich inmiddels hebben teruggetrokken uit Nederland laten zien wat de verschillen zijn. Het ging van slechte naar dramatische resultaten. Als dealer mag je jezelf oprecht afvragen of je het allemaal beter zou doen zonder de input van de importeur.

Geplaatst door: Theo Huijbreghts op

Van Herpen spreekt zichzelf tegen, want in zijn artikel pleit hij voor de afschaffing van een importeur, maar voor een samenwerkingsverband tussen dealers waar overhead zaken als marketing en introductiemodellen worden geregeld. Het is hem kennelijk niet opgevallen dat dat juist de functie van de importeur is. Ook de opmerking over een verenigd europa is er een van iemand die kennelijk niet over de grenzen kan kijken.De verschillen zijn zo groot per land, dat van 1 europese markt geen enkele sprake is.
Het is wel van belang dat een importeur zijn werk goed doet, snel kan handelen en de verkoop van auto’s en onderdelen bevordert. M.a.w. uit zijn ivoren toren komt. Maar dat is dus een andere discussie.

Geplaatst door: fabrikant op

In de truck industy werkt men eigenlijk al zonder importeur. Het enige dat men hier op poten houdt is een landelijke verkooporganisatie.
Alle marketing communicatie etc. gaat rechtstreeks tussen fabrikant en dealer organisatie. In de truckindustrie is er geen ruimte om 15-25% marge in stand te houden op importeursniveau.

Geplaatst door: OEM op

Op de aantallen die de merken verkopen in Nederland is het een logische gedachte om dit zonder importeur te doen.

Een beetje dealer in Duitsland of Engeland doet meer dan de hele bedrijfskolom in Nederland. Met een flinterdunne marge en ridicule (C.I) eisen vanuit ivorentoren importeurs, is het verbazend dat de dealers niet allang rechtstreeks zaken doen met dealercollega’s in Duitland en daarna een machtsblok naar de fabrikant.

Geplaatst door: marcel op