De jury heeft een termijn vastgesteld van één jaar dat de auto op de markt moet zijn geweest want dan is er voldoende ervaringsmateriaal om een oordeel te kunnen vormen. Het tweede basiscriterium is het aandeel op de zakelijke markt. Daarvoor hanteert de jury een vastgesteld minimum anders gaat de jury auto’s beoordelen waarvan er misschien maar twintig op de weg zijn. Dit jaar zijn 67 auto’s beoordeeld. De procedure van de verkiezing is in tien stappen samen te vatten.
Stap 1:

De lijst van auto’s die tenminste één jaar op de markt zijn wordt samengeteld. Dit keer was de peildatum eind juli.
Stap 2:

Zijn er van die auto’s voldoende zakelijke registraties geweest in het afgelopen jaar? De minima zijn

 

Aantallen zakelijke registraties (segmenttotaal)                                

Minimaal aantal registraties van de genomineerden in dit segment

0-2.500

200

 

2.500-10.000

 

250

10.000-25.000           

500

 

25.000+

 

750

Stap 3:

De lijst van kandidaten die beoordeeld zullen worden, ontstaat uit de crossing tussen de lijst van stap 1 en de lijst van stap 2. De auto’s worden ingedeeld in hun segmenten. De jury hanteert daarbij de segmentindeling van de Rai. 

Stap 4:

De vier grote leasemaatschappijen die in de jury zijn vertegenwoordigd (LeasePlan, ING Car Lease, Athlon Car Lease, Arval) berekenen een verhoudingsgetal tussen de aanschafwaarde en de kilometerkostprijs van alle auto’s van de geselecteerde lijst. Zij calculeren één versie boven het basismodel met een benzinemotor. AM berekent van de cijfers van de vier leasemaatschappijen het gemiddelde. Dat gemiddelde komt als beoordelingscategorie 1 op de invullijsten voor alle juryleden. Zij moeten allen dit getal beoordelen met een rapportcijfer tussen 1 en 10.

Stap 5:

AM vermeldt het aandeel van de auto’s op de zakelijke markt als beoordelingscategorie 2 op de invullijsten van alle juryleden. Zij moeten allen dit getal beoordelen met een rapportcijfer tussen 1 en 10.

Stap 6:

De invullijsten van de juryleden worden aangevuld met de beoordelingscategorieën 3 tot en met 6. Dus, alle juryleden krijgen een lijst waarop alle geselecteerde auto’s staan met daarachter zes beoordelingscategorieën. Het betreft:

Categorie 1: Verhouding aanschafwaarde : kilometerkostprijs (weging 25%)

Categorie 2: Aandeel op de zakelijke markt (weging 18%)

Categorie 3: Kwaliteit merkorganisatie importeur en dealers (weging 20%)

Categorie 4: Volledigheid van het leveringsprogramma (weging 11%)

Categorie 5: Comfort, rijeigenschappen en veiligheid (weging 11%)

Categorie 6: Uitstraling (weging 15%)

Stap 7:

Alle juryleden ontvangen onafhankelijk van elkaar hun lijsten waarop zij alle auto’s op alle zes de categorieën moeten beoordelen met rapportcijfers tussen 1 en 10.

Stap 8:

De lijsten komen terug bij AM. De cijfers worden verzameld en opgeteld. Hier wordt rekening gehouden met de weging van de diverse beoordelingscategorieën. De ene categorie telt dus zwaarder dan de andere (zie ook kader). De computer houdt vervolgens rekening met de aftrek voor het milieulabel (zie kader) en berekent zo de voorlopige eindlijst van de verkiezing.

Stap 9:

Op de laatste juryvergadering wordt een blinde lijst met de toptien aan de juryleden gepresenteerd. De volgorde is willekeurig, de juryleden kennen de scores niet. Alle juryleden mogen op dat moment hun hart laten spreken en een (beperkt) aantal zogenoemde ‘emotiepunten’ toekennen aan die toptien. De punten worden ter plekke verzameld en opgeteld bij de eindlijst van stap 8.

Stap 10:

Dan wordt bekend wat de definitieve lijst is en welke auto cumulatief de meeste punten heeft gekregen. Die auto en zijn merkorganisatie winnen de prijs. Dat kan in theorie een andere zijn dan de auto die op de eerste plaats stond op de lijst van stap 8 maar alleen als de uitslagen al dicht bij elkaar lagen. Een overduidelijke winnaar kan door de emotiepunten niet verliezen, aan de andere kant kan een overduidelijke winnaar zijn voorsprong wel verder vergroten. Er volgt een afsluitende discussie over de keuze maar de volgorde kan door die discussie niet meer veranderen.

Met ingang van de verkiezing van 2007 heeft de jury besloten dat de milieuprestatie van de auto’s wordt meegenomen in de beoordeling. De jury gebruikt de gangbare milieulabels, hoe roder het label, hoe groter de aftrek.

 

Milieulabel                   puntencorrectie

A                                                 0

B                                             -100

C                                            -200

D                                            -300

E                                             -400

F                                             -500

G                                            -600

 

Meer over Zakenauto en Bestelauto van het Jaar en Driving Business Event