Vliegende auto dit jaar in de lucht

Dit jaar zal ’s werelds eerste commerciële vliegende auto zijn luchtdoop krijgen.

Het gaat om de Pal-V, een Nederlandse vinding. Het toestel werd ontworpen door het Rotterdamse Spark design & innovation en ontwikkeld door Pal-V Europe in Raamsdonkveer.

Het voertuig heeft drie wielen, een opklapbare propellor en een uitklapbare rotor op het dak. De auto vliegt als een gyrocopter.

Het vliegende voertuig moet een deur-tot-deur oplossing zijn waarmee gevlogen kan worden zonder eerst naar een vliegveld te gaan. Pal-V richt zich voor de verkoop vooral op landen als Amerika, China, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk, waar privévliegen "heel gewoon is". Dat zegt Spark-directeur Robert Barnhoorn tegenover Metro.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het prototype. De rotor van de auto wordt aangedreven door de wind en zwengelt een propellor aan. Deze propellor wordt net als de auto aangedreven door een Mazda-wankelmotor. De motor loopt op benzine of biobrandstof. Een rijbewijs en vliegbrevet is overigens verplicht om de Pal-V te mogen besturen. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Is deze op de basis van de Carver One gebouwd??

Geplaatst door: John op
Vliegende auto dit jaar in de lucht - Automobielmanagement.nl

Vliegende auto dit jaar in de lucht

Dit jaar zal ’s werelds eerste commerciële vliegende auto zijn luchtdoop krijgen.

Het gaat om de Pal-V, een Nederlandse vinding. Het toestel werd ontworpen door het Rotterdamse Spark design & innovation en ontwikkeld door Pal-V Europe in Raamsdonkveer.

Het voertuig heeft drie wielen, een opklapbare propellor en een uitklapbare rotor op het dak. De auto vliegt als een gyrocopter.

Het vliegende voertuig moet een deur-tot-deur oplossing zijn waarmee gevlogen kan worden zonder eerst naar een vliegveld te gaan. Pal-V richt zich voor de verkoop vooral op landen als Amerika, China, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk, waar privévliegen "heel gewoon is". Dat zegt Spark-directeur Robert Barnhoorn tegenover Metro.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het prototype. De rotor van de auto wordt aangedreven door de wind en zwengelt een propellor aan. Deze propellor wordt net als de auto aangedreven door een Mazda-wankelmotor. De motor loopt op benzine of biobrandstof. Een rijbewijs en vliegbrevet is overigens verplicht om de Pal-V te mogen besturen. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Is deze op de basis van de Carver One gebouwd??

Geplaatst door: John op