Bugatti meest waardevolle auto ooit

De Bugatti Type 57SC Atlantic wordt beschouwd als één van de mooiste auto’s ooit. Maar dat is een subjectief gegeven. Toch is het objectief gemeten met zekerheid één van de meest exclusieve auto’s aller tijden.

De Atlantic is een afgeleide van Bugatti’s Aerolithe Electron Coupé prototype, die in 1935 werd onthuld op de Autosalon van Parijs. Het Bugatti-logo garandeert sowieso een zekere mate van exclusiviteit, maar van de Type 57SC Atlantic werden slechts drie exemplaren gebouwd. Eén heeft de tand des tijd (ze dateren uit 1936) niet overleefd en de resterende exemplaren wisselen zelden of nooit van eigenaar.

Dat er ééntje is verkocht door het Californische veilighuis Gooding & Company is dus sowieso nieuws. Maar het bedrag van de transactie bevestigt het uitzonderlijke karakter van de auto. Gooding & Company, dat optrad als bemiddellaar in een "discrete verkoop", meldt dat het model van eigenaar wisselde voor "tussen dertig en veertig miljoen dollar" (24 tot 32 miljoen euro). De Bugatti bleek daarmee ruimschoots tweekeer zoveel waard als de Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957, die afgelopen jaar van eigenaar wisselde.

De Bugatti was eigendom van de in 2008 overleden neuroloog Peter Williamson, een voormalig voorzitter van de Bugatti Club. Volgens de zakenkrant Wall Street Journal is de koper het Mullin Automotive Museum in Oxnard, Californië. De wagen is één van de laatste twee exemplaren van het type 57SC Atlantic. De andere is eigendom van modetycoon Ralph Lauren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bugatti meest waardevolle auto ooit - Automobielmanagement.nl

Bugatti meest waardevolle auto ooit

De Bugatti Type 57SC Atlantic wordt beschouwd als één van de mooiste auto’s ooit. Maar dat is een subjectief gegeven. Toch is het objectief gemeten met zekerheid één van de meest exclusieve auto’s aller tijden.

De Atlantic is een afgeleide van Bugatti’s Aerolithe Electron Coupé prototype, die in 1935 werd onthuld op de Autosalon van Parijs. Het Bugatti-logo garandeert sowieso een zekere mate van exclusiviteit, maar van de Type 57SC Atlantic werden slechts drie exemplaren gebouwd. Eén heeft de tand des tijd (ze dateren uit 1936) niet overleefd en de resterende exemplaren wisselen zelden of nooit van eigenaar.

Dat er ééntje is verkocht door het Californische veilighuis Gooding & Company is dus sowieso nieuws. Maar het bedrag van de transactie bevestigt het uitzonderlijke karakter van de auto. Gooding & Company, dat optrad als bemiddellaar in een "discrete verkoop", meldt dat het model van eigenaar wisselde voor "tussen dertig en veertig miljoen dollar" (24 tot 32 miljoen euro). De Bugatti bleek daarmee ruimschoots tweekeer zoveel waard als de Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957, die afgelopen jaar van eigenaar wisselde.

De Bugatti was eigendom van de in 2008 overleden neuroloog Peter Williamson, een voormalig voorzitter van de Bugatti Club. Volgens de zakenkrant Wall Street Journal is de koper het Mullin Automotive Museum in Oxnard, Californië. De wagen is één van de laatste twee exemplaren van het type 57SC Atlantic. De andere is eigendom van modetycoon Ralph Lauren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding