De redactie van AutoWeek beoordeelde alle nieuwe producten op innovatie op zeven verschillende gebieden, van design tot en met milieu. Bovendien werden de marketinginspanningen van de importeurs onder de loep genomen. De overall winnaar werd de nieuwe BMW 5-serie. Importeur Citroën Nederland kreeg de marketingprijs voor de introductie van de DS3.

Bij de introductie van een nieuwe auto speelt reclame een cruciale rol. Vorig jaar werd in ons land gemiddeld 695 euro per nieuwe auto aan reclame uitgegeven. Een recordbedrag, waarvan insiders aannemen dat het verder zal stijgen. Maar wordt dat geld ook goed besteed? AutoWeek gaf de beoordeling daarvan in handen van een speciale vakjury die als taak kreeg de meest geslaagde introductiecampagne aan te wijzen. De vakjury bestond uit Maarten Nederkoorn (reclamebureau laMarque), John de Groot (Ernst & Young), Dylan Weggeman (Bovag), Olaf de Bruijn (RAI Vereniging), Sander Stallinga Sanoma Uitgevers) en Clem Dickmann (Bureau Aumacon).

De prijzen gingen naar de Jaguar XJ (design), de Porsche Panamera (rijdynamiek),  Renault Mégane RS (value for money), Fiat MultiAir (milieu), Mercedes Aircap (comfort), Opel FlexDoors (gebruiksgemak). De overall prijs ging naar de BMW 5-serie want die verraste de redactie. ‘Het is BMW gelukt om de nieuwe 5-serie nog beter te maken met nominaties op het gebied van comfort en rijdynamiek tot gevolg.’

 

Meer over de AutoWeek innovatieprijzen in Automobiel Management nummer 10 van 4 juni.