De Roemeense SUV werd onderworpen aan een uitwijkproef, zoals gebruikelijk is bij tests en de meeste auto’s komen daar vrijwel probleemloos doorheen. Zeker als zij elektronische stabiliteitscontrole (ESP) hebben zijn ze goed controleerbaar en tillen ze hooguit een achterwiel op. Maar tot schrik van de testredactie blijkt de voorwiel aangedreven Duster zonder ESP bij 65 km/u lastig in bedwang te houden. Direct na de test nam de ANWB contact op met Dacia importeur Renault Nederland, die de resultaten doorspeelde aan het hoofdkwartier in Parijs. Een paar dagen later werd onder het toeziend oog van technische experts van Renault/Dacia de uitwijkproef herhaald. Deze keer werd ook een Duster met vierwielaandrijving onder de loep genomen. Bij die laatste kwam tijdens de uitwijkmanoeuvre slechts één achterwiel van de grond. Volgens de ANWB gebeurt dat wel vaker bij auto’s en die reactie zou geen enkele invloed op de stabiliteit van de auto hebben. Maar de voorwiel aangedreven Duster is een ander verhaal. Die breekt scherp uit en is dan bijna niet te beheersen. De binnenste wielen komen ver los van de grond en de Duster lijkt zelfs even om te vallen. Bij het weer horizontaal komen slaat de Duster zo hard terug dat de achterbumper het wegdek raakt en een behoorlijke beschadiging oploopt. De kegels vlogen tijdens de uitwijkproef in het rond en bij 65 km/h kwamen de binnenste wielen zoals gezegd helemaal los van het asfalt. De ANWB zegt niet anders dan te kunnen concluderen dat de voorwiel aangedreven Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is. De testredactie zegt niet te begrijpen waarom ESP alleen op de allerduurste versie leverbaar is. In een reactie laat Renault weten dat de Duster vanaf maart volgend jaar standaard leverbaar wordt met ESP. Ook rollover protection zal dan standaard zijn. Dat laatste is een systeem dat ingrijpt als de auto in een bocht dreigt om te vallen.