Tijdens de uitgebreide pleidooien van beide advocaten kwamen inhoudelijk weinig nieuwe argumenten naar voren. De zaak draait in principe om de vraag of er door de inroeping van de advertenties van derden (zoals die van Autotrack) nu sprake is van louter ‘raadpleging’ of dat van ‘hergebruik’. Dat laatste zou strafbaar zijn. De advocaat van Gaspedaal betoogde dat er feitelijk geen verschil bestaat met Google, men is ‘gewoon’ een doorgeefluik. De opposant Autotrack ziet dat anders en stelde dat het hier gaat om een dedicated zoekmachine die zelfs de zoekresultaten naar eigen inzicht rangschikt. Zo zouden met name de advertenties van autowereld.nl een voorkeurspositie hebben bij Gaspedaal – en die site blijkt nu juist weer eigendom te zijn van dezelfde uitgever als Gaspedaal.   

Ook rolde het nodige cijfermateriaal over de tafel, waarvan met name de vaststelling dat Gaspedaal inmiddels vrijwel evenveel unieke bezoekers heeft als marktleider Autotrack opmerkelijk was. In beide gevallen gaat het om zo’n 500 duizend unieke bezoekers per maand. Dat deze Gaspedaal-zaak van belang is voor beide kemphanen is duidelijk. Autotrack beweert zelfs bij het bij verlies van dit hoger beroep geen bestaansrecht meer zou hebben. Deze zaak wordt daarnaast ook met argusogen door tal van uitgevers en internetbedrijven gevolgd. Rondom databankrecht bestaat nog maar weinig rechtspraak. Het gerechtshof zal op 30 november uitspraak doen.