Volgens Stichting Nationale Auto Pas komt het regelmatig voor dat autobedrijven per ongeluk verkeerde tellerstanden invoeren in de NAP-databank. Dat kan leiden tot een trendbreuk in de kilometerhistorie van een voertuig, zodat voor dit voertuig niet langer een Nationale Autopas wordt afgegeven.

Herstel van verkeerd ingevoerde tellerstanden, met een zogenoemd correctieverzoek, is tot op heden alleen mogelijk via de NAP Helpdesk. Volgens interim-manager Martin Huisman van NAP handelt de helpdesk jaarlijks ongeveer twintigduizend correctieverzoeken af. Dat gebeurt per telefoon, e-mail of fax. "Een deel van de verzoeken wordt afgewezen, bijvoorbeeld omdat de tellerstand moedwillig is teruggedraaid. Maar veel trendbreuken worden veroorzaakt door invoerfouten. Voor deze situatie is de NAP e-correctie ontwikkeld. Met de NAP e-correctie kunnen NAP-deelnemers tellerstanden aanpassen die zij zelf verkeerd hebben ingevoerd. Uiteraard binnen duidelijke grenzen en onder strikte voorwaarden." 

Zo is het niet mogelijk tellerstanden van andere bedrijven te wijzigen. Ook zelf ingevoerde standen kunnen niet altijd worden gewijzigd. Verder is het systeem uitgebreid beveiligd om misbruik te voorkomen.