De bestuurder, Bruce Garland uit Australië, is bezig zijn voorbereiding af te ronden. Naast de rally-Isuzu zijn ook een serviceauto en dertig grote kisten met reserveonderdelen in zeecontainers geladen voor de reis per schip naar Buenos Aires.
Het is de derde keer dat Garland met Isuzu aan de start van Dakar verschijnt. "We hebben van Isuzu een nieuwe motor gekregen en zullen die daar monteren en uitgebreid testen, onder andere in de Andes. Eén van Isuzu’s ingenieurs zal met ons meegaan, want de motor zal opnieuw moeten worden afgesteld om optimaal te presteren op grotere hoogtes."
Ook worden in Australië voor het vertrek nog wat bandentests uitgevoerd, waarvoor de Dakar Isuzu van vorig jaar wordt gebruikt. Onder de motorkap is de 3.0L-turbodiesel motor van de D-Max actief die getuned is voor de rally. Hij heeft een koppel van 630 Nm en een vermogen van 256 pk (192 kW), dus een vermogenstoename van zo’n zeventig procent vergeleken met de standaard motor.

De derde Dakar-rally in Zuid Amerika wordt van 1 tot 16 januari verreden, met start en finish in Buenos Aires. De route is 9,5 duizend kilometer lang van kust tot kust (Argentinië-Chili), waarbij ook de Andes wordt doorkruist. De Dakar Isuzu D-MAX pick-up is uiteraard ook special geprepareerd voor de zware rally, maar de helft van de auto is opgebouwd uit standaard Isuzu-onderdelen.