Na zijn studie aan het IVA werkte Grünfeld vijf jaar als verkoper voor Daf PW, dat later Volvo werd. Daarna stapte hij over naar de Volvo-importeur, waar hij achtereenvolgens commercieel trainer was, werkte bij Used Car Management en vier jaar hoofd was van Verkoop, Leasing en Tax Free Cars.

In 2001 stapte Grünfeld over naar de retailkant. Hij werd algemeen directeur van De Beemd Volvo, een bedrijf dat hij vooruitstrevend omvormde van zeven dealerbedrijven naar één hoofdvestiging met zes servicecenters. In zijn hoedanigheid van NDA-bestuurslid was Grünfeld een van de initiators van het geruchtmakende Coopers en Lybrand-rapport ‘De erfenis voorbij’. Van de Amerikaanse Northwood University ontving Grünfeld de  ‘Dealer Educational Award’. Hij was voorzitter van de (toen nog) Eindhovense Nationale Autopas, later opgaand in de Nationale Autopas. Johan Grünfeld was erelid van de Bovag-afdeling NDA en had bemoeienis met de oprichting van het waardebepalingssysteem ATS.

Als bestuurder pur sang wist hij regelmatig met spitse uitspraken de neuzen weer één kant op te krijgen. Een van die uitspraken: "Een bocht in de weg is niet het einde van de weg, behalve als je niet stuurt." Johan werd 63 jaar en laat een vrouw, twee kinderen en kleinkinderen achter.

Het condoleanceregister is via deze link te bereiken.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding