De camera zal veel verkeersovertredingen tegelijk kunnen vastleggen, zoals bumperkleven, kind op voorbank, gordel niet om, mobiel bellen en zelfs de bandenspanning. Binnen vijf jaar moet de hypermoderne 3D-camera langs de weg klaar zijn. Die camera kan straks veel van bovengenoemde verkeersovertredingen in één keer waarnemen. Het Openbaar Ministerie heeft zijn zinnen gezet op deze ‘Big Brother techniek’. 
In Europees verband wordt hard aan de nieuwe camera gewerkt. Ook Nederland betaalt ruim zes miljoen euro mee aan de ontwikkeling van de ultramoderne techniek. Het is een combinatie van een 3D-camera, een infrarood camera en een aparte camera voor de kentekens. Willebrord Freijsen, hoofd Team Verkeer van het Openbaar Ministerie, ziet veel mogelijkheden in deze ‘Big Brother techniek’. 
Die werkt als volgt: de 3D-camera maakt video-opnames van 50 meter afstand. Deze worden automatisch geanalyseerd en daaraan kan justitie aflezen of de bestuurder bijvoorbeeld telefoneert of zonder gordel rijdt. Door de combinatie van verschillende camera’s is er kentekenherkenning. Ook bumperkleven en te hard rijden worden meteen gesignaleerd. Aan de nieuwe ‘flitspaal’ kleven wel nog een paar haken en ogen, zegt Freijsen. Zo moet volgens hem de toegevoegde waarde nog worden bewezen en moet ook het "juridisch raamwerk" in orde zijn. Volgens de makers is de technologie vanaf 2013 te gebruiken. Freijsen verwacht niet dat de camera’s, die zo’n 60.000 euro per stuk kosten, dan al in Nederland worden gebruikt, maar dat zou wel ‘binnen 5 jaar’ kunnen.