Uit jurisprudentieonderzoek van merkenbureau Chiever blijkt dat Rolls-Royce niet met zijn merk laat sollen, ook niet als het om heel andere producten dan auto’s gaat. Zo liet Rolls Royce in 1988 met succes het biermerk Roll’s van de markt halen. Volgens de Rechtbank in Brussel zou het bekende merk Rolls-Royce schade kunnen lijden door zo’n overeenstemmend biermerk. In 1995 liet de Rechtbank van Rotterdam op verzoek van Rolls-Royce een brochure van het dassenmerk Rogers & Hamilton van de markt halen. Rogers & Hamilton gebruikten op de folder de bovenkant van de grill van de Rolls Royce, met daarin een vierkant merkje RH, dat erg leek op RR. En ook chocolade met een op Rolls Royce lijkend beeldmerk is niet toegestaan. In 2004 verbood de Deense rechter het chocolademerk PR Chokolade. Dat merk kwam te dicht in de buurt van het oude, uit 1904 stammende Rolls-Royce-logo. 

Het is opvallend dat Rolls-Royce niets heeft ondernomen tegen Rollz, de Rolls Royce onder de rollators. Misschien wordt de autofabrikant milder? Die liet tenslotte ook toe dat BN’er Emile Ratelband zijn kinderen Rolls en Royce noemde.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding