Porsche heeft meest tevreden kopers

Porsche heeft dit jaar opnieuw het ‘APEAL’ onderzoek van bureau J.D. Power gewonnen

Het is de zevende keer op rij dat de Duitsers goud wisten te pakken. Jaguar en BMW bemachtigden de tweede resp. derde plaats. In het onderzoek wordt gemeten hoe tevreden Amerikaanse autokopers 90 dagen na de aanschaf over hun vierwieler zijn. Misschien heeft u wel zoiets van "dat zegt natuurlijk niks; als ik zelf een Porsche zou kopen dan zou ik na 3 maanden ook nog zeer tevreden zijn". Dat is inderdaad te hopen, maar waarom staat Audi en Mercedes-Benz niet in de top3? En hoe scoren de volumemerken? Vandaar dat het onderzoek van J.D. Power wel degelijk waarde heeft.

Om met de laatste vraag te beginnen: Ford kan (ook) zeer tevreden zijn over de uitslag. Deze autofabrikant wist zijn landgenoten Chrysler en General Motors te verslaan. Ook heeft het merk met het blauwe ovaal meer tevreden kopers dan Toyota en Honda. Premiumdochter Lincoln deed het eveneens goed, want die versloeg zijn aloude vijand Cadillac. Het is nog niet zo lang geleden dat Ford tamelijk slecht uit een dergelijk onderzoek naar voren kwam. Reden was toen dat kopers moeite hebben met de nieuwe communicatietechnologie die de Amerikaanse producent in haar nieuwe modellen stopt. Maar J.D. Power keek wat breder en nam bijvoorbeeld ook het prestatieniveau en het verbruik mee. En daar scoort Ford dankzij de Ecoboost motoren dus verrassend goed.

Hoewel Cadillac dus verslagen werd door Lincoln, kan producent General Motors toch tevreden zijn over de uitslag. Haar prestigelabel eindigde boven het branchegemiddelde, evenals Buick. Een opsteker is zondermeer de gouden bokaal die de nieuwe Chevrolet Volt bij de compacte middenklassers wist te pakken. De innovatieve elektrische gezinswagen met actieradiusverhogende benzinemotor wist de gevestigde orde (i.c. de Volkswagen Golf) naar het tweede plan te verwijzen.

Helaas gold dat niet voor Chrysler. Die zag al haar merken qua klanttevredenheid helemaal onderaan eindigden met als dieptepunt Jeep, dat net voor Suzuki en Subaru wist te eindigen. Op segmentniveau wist Dodge daarentegen wel een paar overwinningen te behalen, waarvan 2 voor haar grote achterwiel aangedreven modellen Charger en Challenger. Ford eindigde op segmentniveau met de Fiesta en de F-150 helemaal bovenaan.

Bij de importmerken zien we een sterk verbeterde uitkomst voor Hyundai, waardoor dit Koreaanse label nu bovengemiddeld wist te eindigen. De Equus, een slagschip van het formaat S-klasse wist binnen zijn segment het hoogste percentage tevreden kopers te scoren. BMW wist op segmentniveau 3 overwinningen te behalen, namelijk met de X3, de Z4 en de 5-serie, Honda eindigde bovenaan bij de compacte pick-up modellen (Ridgeline) en grote MPV modellen (Odyssey). Overal winnaar Porsche pakte goud binnen zijn segment met de Cayenne. Suzuki kwam op merkniveau niet goed uit de bus, maar in het D-segment wist de nieuwe Kizashi wel iedereen te verslaan en goud te pakken. De Japanner bleef hier de Hyundai Sonata en de Kia Optima voor. De technisch volkomen achterhaalde Grand Vitara trok het merkgemiddelde van Suzuki evenwel sterk omlaag.

Het zuurst zijn de druiven evenwel voor Subaru. Dit merk zorgde 5 à 10 jaar geleden voor voorpaginanieuws met een zeer hoge klanttevredenheid maar is inmiddels uit de top verdwenen.

Porsche heeft meest tevreden kopers - Automobielmanagement.nl

Porsche heeft meest tevreden kopers

Porsche heeft dit jaar opnieuw het ‘APEAL’ onderzoek van bureau J.D. Power gewonnen

Het is de zevende keer op rij dat de Duitsers goud wisten te pakken. Jaguar en BMW bemachtigden de tweede resp. derde plaats. In het onderzoek wordt gemeten hoe tevreden Amerikaanse autokopers 90 dagen na de aanschaf over hun vierwieler zijn. Misschien heeft u wel zoiets van "dat zegt natuurlijk niks; als ik zelf een Porsche zou kopen dan zou ik na 3 maanden ook nog zeer tevreden zijn". Dat is inderdaad te hopen, maar waarom staat Audi en Mercedes-Benz niet in de top3? En hoe scoren de volumemerken? Vandaar dat het onderzoek van J.D. Power wel degelijk waarde heeft.

Om met de laatste vraag te beginnen: Ford kan (ook) zeer tevreden zijn over de uitslag. Deze autofabrikant wist zijn landgenoten Chrysler en General Motors te verslaan. Ook heeft het merk met het blauwe ovaal meer tevreden kopers dan Toyota en Honda. Premiumdochter Lincoln deed het eveneens goed, want die versloeg zijn aloude vijand Cadillac. Het is nog niet zo lang geleden dat Ford tamelijk slecht uit een dergelijk onderzoek naar voren kwam. Reden was toen dat kopers moeite hebben met de nieuwe communicatietechnologie die de Amerikaanse producent in haar nieuwe modellen stopt. Maar J.D. Power keek wat breder en nam bijvoorbeeld ook het prestatieniveau en het verbruik mee. En daar scoort Ford dankzij de Ecoboost motoren dus verrassend goed.

Hoewel Cadillac dus verslagen werd door Lincoln, kan producent General Motors toch tevreden zijn over de uitslag. Haar prestigelabel eindigde boven het branchegemiddelde, evenals Buick. Een opsteker is zondermeer de gouden bokaal die de nieuwe Chevrolet Volt bij de compacte middenklassers wist te pakken. De innovatieve elektrische gezinswagen met actieradiusverhogende benzinemotor wist de gevestigde orde (i.c. de Volkswagen Golf) naar het tweede plan te verwijzen.

Helaas gold dat niet voor Chrysler. Die zag al haar merken qua klanttevredenheid helemaal onderaan eindigden met als dieptepunt Jeep, dat net voor Suzuki en Subaru wist te eindigen. Op segmentniveau wist Dodge daarentegen wel een paar overwinningen te behalen, waarvan 2 voor haar grote achterwiel aangedreven modellen Charger en Challenger. Ford eindigde op segmentniveau met de Fiesta en de F-150 helemaal bovenaan.

Bij de importmerken zien we een sterk verbeterde uitkomst voor Hyundai, waardoor dit Koreaanse label nu bovengemiddeld wist te eindigen. De Equus, een slagschip van het formaat S-klasse wist binnen zijn segment het hoogste percentage tevreden kopers te scoren. BMW wist op segmentniveau 3 overwinningen te behalen, namelijk met de X3, de Z4 en de 5-serie, Honda eindigde bovenaan bij de compacte pick-up modellen (Ridgeline) en grote MPV modellen (Odyssey). Overal winnaar Porsche pakte goud binnen zijn segment met de Cayenne. Suzuki kwam op merkniveau niet goed uit de bus, maar in het D-segment wist de nieuwe Kizashi wel iedereen te verslaan en goud te pakken. De Japanner bleef hier de Hyundai Sonata en de Kia Optima voor. De technisch volkomen achterhaalde Grand Vitara trok het merkgemiddelde van Suzuki evenwel sterk omlaag.

Het zuurst zijn de druiven evenwel voor Subaru. Dit merk zorgde 5 à 10 jaar geleden voor voorpaginanieuws met een zeer hoge klanttevredenheid maar is inmiddels uit de top verdwenen.