Belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties verplicht zijn een EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) te gebruiken voor lichte voertuigen die na 31 december 2005 zijn toegelaten. De tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing. 

In de praktijk is een EOBD-scantool vaak al aanwezig in de garage. Belangrijk is dat deze wel voldoet aan een aantal eisen. Deze eisen staan vermeld op www.rdw.nl. Er is gekozen voor het gebruik van EOBD uit milieu- en tijdbesparende overwegingen, omdat garagebedrijven toch al tijdens onderhoudsbeurten het motormanagementsysteem uitlezen. Het uitlezen van EOBD heft ook op dit gebied de rechtsongelijkheid op tussen hybride en conventionele voertuigen.

Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Ook een elektrische aandrijflijn is onderhevig aan slijtage, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage.  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding