AFL – de combinatie van dynamische bochtverlichting en statische hoekverlichting – moet het gevaar aanzienlijk verminderen voor ongevallen tijdens schemering en in de nacht. In 2002 bracht Opel als eerste autofabrikant AFL op de markt. Het systeem is verkrijgbaar op de Corsa, Meriva en Zafira, terwijl AFL+ – met acht aanvullende automatische verlichtingsfuncties – wordt aangeboden op de Astra, Insignia en Zafira Tourer.

AFL+ biedt bixenon-gasontladingskoplampen met variabele lichtbundelverdeling in breedte, richting en bereik naargelang de auto in de stad, in voetgangerszones, op landwegen of op autosnelwegen rijdt. Dit wordt aangevuld door slechtweerverlichting, dynamische bochtverlichting, hoekverlichting, automatisch in- en uitschakelen van de grote lichten en LED-dagrijverlichting. Sensoren en software controleren automatisch de omgeving, het verkeer en de weersomstandigheden en op basis van die informatie wordt verlichtingsfunctie ingeschakeld.

Hoewel er ’s nachts ongeveer 33 procent minder verkeer op de weg is, ligt het aantal dodelijke verkeersongevallen in de schemering of in het donker twee keer zo hoog als overdag.

Een studie in opdracht van de Duitse "Bundesanstalt für Straßenwesen" (onderzoeksinstelling voor de nationale autosnelwegen) toont bovendien aan dat bestuurders ouder dan 40 jaar minder goed zien in het schemerdonker en gevoeliger zijn voor verblinding.

Euro-NCAP Advanced is een nieuw onderscheidingssysteem voor geavanceerde veiligheidstechnologieën in de autobranche. Het is een aanvulling op het bestaande beoordelingsprogramma met sterren van Euro-NCAP voor de veiligheid van volwassen inzittenden, de bescherming van voetgangers, de veiligheid van kinderen en de veiligheidshulpsystemen.