Dit blijkt uit grootse bandencontroles die Bridgestone en de Belgische bandencentrale Q-team in 2011 uitgevoerd hebben. "Gemiddeld 60% van de gecontroleerde voertuigen voldeed niet aan de gestelde normen", aldus Bridgestone. "1 op de 5 chauffeurs werd zelfs aangeraden snel een bandenbedrijf te bezoeken omdat de kwaliteit van hun banden zo slecht was dat verder rijden gevaarlijk zou kunnen zijn."

Bij meer dan 20% van de gecontroleerde voertuigen die problemen vertoonden, werden meer ernstige tekenen van beschadiging opgemerkt. Hieronder  vallen bijvoorbeeld een zeer sterke slijtage van het rubber met een profieldiepte die ver onder de wettelijke limiet van 1,6 mm ligt, een spijker of andere vreemde objecten in de band, een ernstige breuk ten gevolge van een schok of ernstige beschadigingen van het rubber (inkepingen, begin van een scheur) waardoor de band erg verzwakt.

Bridgestone heeft in heel Europa in 5 jaar tijd zo’n 190.000 voertuigen gecontroleerd. Hiervan vertoonden 8 op 10 gecontroleerde voertuigen problemen met de spanning of de slijtage van de banden.