Rick van Tol, salesmanager Van Klei Banden Import:

"Het leeuwendeel van onze voorraad hebben we zonder problemen kunnen wegzetten.  Omdat vorig jaar veel bandenspecialisten en ook consumenten achter het net visten op het moment dat de sneeuw viel, kwam in 2011 de verkoop van winterbanden al in augustus op gang. Andere jaren begon het pas in oktober. Wij als groothandel zijn super tevreden. Maar ik kan me best voorstellen dat een treetje lager in de keten nog de nodige banden in het magazijn staan. Als het winterweer uitblijft, kan het zo maar zijn dat volgende winter minder besteld gaat worden."

George Snijders, salesmanager bij Tyre Trading International:

"Vorig jaar waren we zo ongeveer uitverkocht, nu hebben we nog wel voorraad. Toch is er weinig te klagen. Ja, sinds december is het rustig, maar in de maanden ervoor liep het goed door. De piek lag in oktober/november. Mensen wisselden in 2011 eerder naar winterbanden, om zeker te zijn dat ze niet zouden misgrijpen, zoals het jaar ervoor. Wat de relatieve rust in december betreft: in die maand is al sinds jaar en dag het weer de bepalende factor. Zo laat in het jaar gaan mensen pas over tot actie als er sneeuw ligt. En dat was in 2010 wel het geval en dit keer niet."

Arno Fillipini, operationeel manager Tyrenet:

"Door de temperaturen van rond de tien graden is het toetje dat de maand december kan brengen uitgebleven. Qua aantallen is 2011 toch uitstekend geweest. We hebben meer winterbanden verkocht dan in 2010. Je merkt dat het een meer volwassen segment in de markt is geworden. Het is niet alleen een product dat drijft op grillen en paniekpieken. Mensen en ondernemingen zijn overtuigd geraakt van de meerwaarde die een winterband biedt qua grip en veiligheid. Voor de keten is het niettemin jammer dat ook in de eerste maanden van 2012 de winter uitblijft. De verkoop valt sneller stil dan in andere jaren."

Edwin Brinksma, branchemanager Vereniging Vaco:

"Mij hebben nog geen verontrustende pijn-in-de-buik signalen bereikt van bandenbedrijven die blijven zitten met grote voorraden winterbanden. Dus ik vermoed dat in het algemeen de verkoop goed loopt. Exacte cijfers hebben wij nog niet, maar als ik het zo inschat, zal het volume in de buurt zitten van de 1,7 miljoen uit 2010. Komt ook doordat de branche én de automobilist veel pro-actiever zijn geweest wat betreft winterbanden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de vraag veel eerder op gang kwam. Ook waren de bandenspecialisten beter toegerust op de stroom aan klanten, waardoor het gehele proces soepeler verliep."

Reageren op dit stuk kan via de Linkedin-groep van Automobiel Management:

Ga naar Linkedin.com en zoek binnen "Groups" op "Automobiel". Daar vindt u de groep van Automobiel Management waarvan u binnen enkele kliks lid kunt worden.