Honda moet betalen voor ‘verkeerde’ opgave brandstofverbruik

De Amerikaanse Heather Peters heeft een rechtszaak gewonnen tegen Honda North America.

De rechtszaak (voor het ‘small claims court’) is enigszins vergelijkbaar met een kort geding, maar er worden geen advocaten toegelaten. De in Los Angeles woonachtige vrouw kwam op het idee nadat advocaten haar een uitnodiging stuurden om mee te doen aan een ‘class action lawsuit’, een claim uit naam van een groot aantal belanghebbenden. Deze zou worden aangespannen tegen Honda over het feit dat voor de hybride Civic een brandstofverbruik wordt opgegeven, dat niet kan worden gehaald. De mogelijke uitbetaling bij winst, zou per belanghebbende consument tussen de 100 en 200 dollar bedragen.

Mevrouw Peters, een ex-advocate, vond dat niet aantrekkelijk. Zij verklaarde in een Amerikaanse krant: "Zo’n zaak duurt eeuwen en kost je meer geld dan het oplevert."

Peters stuurde eerst een brief aan Honda waarin zij aangaf bereid te zijn de auto terug te verkopen of een bedrag te incasseren van $ 7.500. Dit bedrag was toen het maximum dat iemand via de ‘small claims court’ in Californië kon terugvorderen.

Toen dat op niets uitliep besloot Peters om Honda dan maar zelf voor de rechtbank te halen voor de extra brandstofkosten die zij sinds 2006 heeft betaald, alsmede voor het extra bedrag dat met de aankoop van de hybride Civic (zo’n 7,500 dollar) was gemoeid. Ze haalde een verbruik van slechts 29 of 30 mpg, terwijl de opgave 50 mpg bedroeg. Peters riep als getuige bovendien een medewerker van de Honda Dealer in Hollywood, die bevestigde dat de accu van auto na software aanpassingen verslechterde en het verbruik verder daalde naar 25 mpg.

Peters won en kreeg een bedrag toegewezen van $ 9.867. Ze ziet deze overwinning als een belangrijke stap tegen de grote ‘class-action’ zaken, die vooral goed zijn voor de portemonnee van advocaten.

Jacqueline Smits, woordvoerster van Honda Nederland, zegt desgevraagd: "In Europa realiseren consumenten zich veel meer dat de fabrieksopgaven tot stand komen onder de meest ideale omstandigheden. Zoiets zie je ook terug in commentaren over verbruik in tests." (HHem)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Jacqueline dat is gewoon willens en wetens de kluit c.q. de consument belazen. Enige eerlijke remedie onafhankelijk onderzoek door bijv de ANWB, TNO of ander gerespecteerd instituut

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
Honda moet betalen voor ‘verkeerde’ opgave brandstofverbruik - Automobielmanagement.nl

Honda moet betalen voor ‘verkeerde’ opgave brandstofverbruik

De Amerikaanse Heather Peters heeft een rechtszaak gewonnen tegen Honda North America.

De rechtszaak (voor het ‘small claims court’) is enigszins vergelijkbaar met een kort geding, maar er worden geen advocaten toegelaten. De in Los Angeles woonachtige vrouw kwam op het idee nadat advocaten haar een uitnodiging stuurden om mee te doen aan een ‘class action lawsuit’, een claim uit naam van een groot aantal belanghebbenden. Deze zou worden aangespannen tegen Honda over het feit dat voor de hybride Civic een brandstofverbruik wordt opgegeven, dat niet kan worden gehaald. De mogelijke uitbetaling bij winst, zou per belanghebbende consument tussen de 100 en 200 dollar bedragen.

Mevrouw Peters, een ex-advocate, vond dat niet aantrekkelijk. Zij verklaarde in een Amerikaanse krant: "Zo’n zaak duurt eeuwen en kost je meer geld dan het oplevert."

Peters stuurde eerst een brief aan Honda waarin zij aangaf bereid te zijn de auto terug te verkopen of een bedrag te incasseren van $ 7.500. Dit bedrag was toen het maximum dat iemand via de ‘small claims court’ in Californië kon terugvorderen.

Toen dat op niets uitliep besloot Peters om Honda dan maar zelf voor de rechtbank te halen voor de extra brandstofkosten die zij sinds 2006 heeft betaald, alsmede voor het extra bedrag dat met de aankoop van de hybride Civic (zo’n 7,500 dollar) was gemoeid. Ze haalde een verbruik van slechts 29 of 30 mpg, terwijl de opgave 50 mpg bedroeg. Peters riep als getuige bovendien een medewerker van de Honda Dealer in Hollywood, die bevestigde dat de accu van auto na software aanpassingen verslechterde en het verbruik verder daalde naar 25 mpg.

Peters won en kreeg een bedrag toegewezen van $ 9.867. Ze ziet deze overwinning als een belangrijke stap tegen de grote ‘class-action’ zaken, die vooral goed zijn voor de portemonnee van advocaten.

Jacqueline Smits, woordvoerster van Honda Nederland, zegt desgevraagd: "In Europa realiseren consumenten zich veel meer dat de fabrieksopgaven tot stand komen onder de meest ideale omstandigheden. Zoiets zie je ook terug in commentaren over verbruik in tests." (HHem)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Jacqueline dat is gewoon willens en wetens de kluit c.q. de consument belazen. Enige eerlijke remedie onafhankelijk onderzoek door bijv de ANWB, TNO of ander gerespecteerd instituut

Geplaatst door: Ruth Jacobus op