Nee. Lang niet in alle gevallen. Volgens de Britse autospecialisten van Warranty Direct zijn er diverse modellen waarvan de vorige generatie betrouwbaarder is dan het nieuwere/actuele model. Op deze manier kan je dubbel geld besparen: niet alleen in de aanschaf (want het oudere exemplaar zal doorgaans goedkoper zijn), maar ook voor wat betreft het onderhoud en reparatie.

Gemiddeld genomen hebben nieuwere auto’s een 10 procent kleinere kans op panne dan oudere exemplaren, zo stelt Warrenty Direct. Zij zijn tot deze conclusie gekomen door het pechrisico van vrijwel nieuwe auto’s te vergelijken met occasions van maximaal 17 jaar oud. Maar er zijn ook een groot aantal uitzonderingen. Het bontst maakt Jaguar het, waar de huidige XJ veel meer gebreken vertoont dan de vorige serie. De kans op een mankement was bij de oude XJ ‘slechts’ 35 procent, maar bij het actuele model heb je 56 procent kans dat je ongepland c.q. onverwacht een keer de garage moet bezoeken.

Ook de Renault Espace is er niet beter op geworden. Bedraagt het pechrisico bij de vorige generatie (tot 2003) 51 procent, bij het huidige model is er een storingkans van maar liefst 62 procent. Voor kopers van deze met de Franse slag gefabriceerde MPV is het dus niet de vraag of er wat stuk gaat, maar wat c.q. wanneer.

Bent u in de markt voor een tweedehands Opel Zafira, ga dan voor één van de laatste exemplaren van de eerste generatie (die door de ingenieurs van Porsche productierijp werd gemaakt). Die is met 27 procent pechkans duidelijk betrouwbaarder dan het model dat wij (gelukkig) net hebben uitgezwaaid en die volledig in eigen beheer werd ontwikkeld. Die kent namelijk een storingskans van 38 procent. Over Porsche gesproken: voor dit merk geldt dat de eerste editie Boxster (tot 2004) minder mankementen vertoond dan het huidige model (28 versus 38 procent pechkans).

Dat vroeger alles beter was, is misschien een constatering die alleen afkomstig kan zijn van verzuurde mensen, maar het geldt ook voor de Audi A4 (de modeljaren 2000 t/m 2005 zijn betrouwbaarder dan de t/m 2009 vervaardigde exemplaren), de Ford Fiesta (modeljaren 1995 t/m 2002 versus 2003 t/m 2008), de Volkswagen Golf (de huidige 6e generatie is veel goedkoper te maken dan de vorige editie en dat is te merken) en de Jeep Grand Cherokee (modeljaren 1999 t/m 2005 versus 2006 t/m 2011). En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Wat is de oorzaak dat nieuwe auto’s niet altijd betrouwbaarder zijn dan voorgaande generaties? Bij de Golf werd het al genoemd: autofabrikanten laten de bouwkwaliteit nog wel eens het slachtoffer worden van hun zoektocht naar manieren om goedkoper te kunnen bouwen c.q. in te kunnen kopen. "Lang leve de vooruitgang!" gaat dus lang niet altijd op.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding