De auto is op de weg ongeveer even groot als een Smart, maar kan in opgevouwen toestand geparkeerd worden en neemt dan één derde van de ruimte in.

De auto is ontwikkeld door MIT Media Lab, in samenwerking met verschillende Spaanse bedrijven. De opvallende verschijning is ‘Hiriko’ gedoopt, wat Baskisch is voor ‘stadsauto’. De complete achterzijde van de Hiriko schuift onder de auto , waardoor het eivormige bestuurdersgedeelte een aantal graden draait en de auto minder kort wordt, terwijl hij in hoogte toeneemt.

De Hiriko lijkt hiermee een beetje op een ei wat in platte toestand kan rijden en voor ruimtebesparende doeleinden rechtop gezet kan worden. De auto zal ingezet worden als huurauto in eigendom van een stad, maar geïnteresseerden kunnen er ook één aanschaffen voor de ‘bescheiden’ som van 12.500 euro. MIT denkt met de Hiriko een waar ‘ei van Columbus’ in handen te hebben als het gaat om de stadsauto van de toekomst.

Uiteraard is de Hiriko een elektrisch voertuig. Simpelweg omdat er geen ruimte is voor een benzinetank. Aanstuurmechanismen die normaal vorm krijgen als stuurkolom, gaspedaal en remmen, zijn vervangen door elektrisch bedienbare alternatieven. De motor, die geïntegreerd is in de wielen, kan 120 kilometer afleggen voor de accu weer opgeladen moet worden.

De Hiriko is dus geen auto voor een lange roadtrip, maar prima geschikt voor gebruik in een drukke stad, met genoeg oplaadpunten in de buurt. Ook kan de auto geprogrammeerd worden om niet sneller te rijden dan de geldende snelheidslimiet in een stad.

Op Media Evolution’s The Conference maakte technologiesite The Next Web onderstaande video, waarin een model van de vouwauto op 50% schaal te zien is.