Bij potentieel gevaarlijke situaties geeft het een waarschuwing (in beeld en geluid) waarmee de bestuurder wordt geholpen een aanrijding te voorkomen en/of de gevolgen te beperken.

Mobileye wil verkeersdeelnemers in opleiding ‘bewuster’ veilig laten rijden. Het project is een samenwerking tussen Mobileye en verkeersopleider Bruinsma in Utrecht. Bruinsma Verkeersopleidingen heeft als proef zowel personenauto’s als trucks ingezet met het Mobileye systeem.

De reacties zijn zeer positief. "In eerste instantie worden de geluidssignalen als irritant ervaren, maar de bestuurder is de enige die de signalen kan wegnemen door op de juiste veilige manier te rijden. Dit systeem kan vele ongevallen per jaar voorkomen", aldus Ruben Kragten, Manager Benelux & Frankrijk voor Mobileye. "Een aanzienlijk deel van de zwaargewonde en dodelijke slachtoffers onder verkeersdeelnemers zijn jonge, beginnende bestuurders. Het blijven ‘trainen’ van deze doelgroep, ook nadat zij het rijbewijs hebben behaald, is dus van essentieel belang", aldus Kragten.

Volgens Frank Hoornenborg, directeur van Bruinsma Verkeeropleidingen, zijn de reacties van de instructeurs en leerlingen erg positief. "Door dit systeem leer je bewuster veilig rijden. Hiermee kunnen vele onnodige verkeersongevallen en schades voorkomen worden."

De functionaliteiten van de Mobileye zijn:

  • Lane Departure Warning (LDW), waarschuwt visueel en auditief wanneer de bestuurder afwijkt van de rijstrook en het risico loopt op een aanrijding of dreigt van de weg te raken.
  • Forward Collision Warning (FCW), waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding met een voorligger, waardoor er nog voldoende tijd is om te reageren en de aanrijding te voorkomen.
  • Pedestrian & Bicycle Collision Warning (PCW), waarschuwt de chauffeur overdag met auditieve en visuele signalen voor een dreigende aanrijding met een voetganger of fietser
  • Headway Monitoring and Warning (HMW), waarschuwt de chauffeur middels een geluidssignaal indien de afstand tot de voorligger te klein wordt
  • Intelligent High-Beam Control (IHC), schakelt het grootlicht automatisch aan en uit zonder dat dit hinder oplevert voor voorliggers of tegenliggers
  • Speed-Limit Indication (SLI), waarschuwing en herkenning van vaste snelheidsborden en led matrixborden boven de weg met variabele snelheidsaanduiding. Het communiceert dit signaal via het CAN-kanaal van het Mobileye systeem naar fleet en telematica oplossingen.

Ruben Kragten, "Ik spoor de diverse brancheverenigingen en wetgevende instanties aan om te gaan inzien dat het gebruik van ‘rijassistentie systemen’ een goede bijdrage kan leveren aan de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid en het terugdringen van ongevallen veroorzaakt door de doelgroep jonge bestuurders in het bijzonder. Maar ook de verzekeringsbranche zou initiatieven moeten willen ondersteunen die verkeersongevallen en schades kunnen voorkomen."