E10-brandstoftest ANWB eindigt met kapotte brandstofpomp

Bij een duurproef met het gebruik van de brandstof E10 is schade aan de brandstofpomp van het voertuig ontstaan.

De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof. E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd.

De hogedrukbrandstofpomp heeft het na 27.000 km begeven. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft ervoor gezorgd dat het aluminium is aangetast. Hierdoor is een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp van het voertuig.

Door het ontstane gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn doordat de brandstof kan ontvlammen. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht en zette de auto stil. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.

Niet elke auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10. Auto’s die hier niet geschikt voor zijn kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen. De aanwezige alcohol in de brandstof is namelijk agressiever dan de rest van de substantie.

De ANWB test momenteel of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. De Opel Signum, die inmiddels is voorzien van een nieuwe brandstofpomp, wordt vier keer volgetankt met E10 en vervolgens constant gevuld met de juiste brandstof: Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.

Reacties

Wat een onzin test.
moeten ze daarvoor weer 27.000 aflegen!!
gewoon een test opstellingkje maken waar de brandstof continue rondgepompt wordt

Geplaatst door: jacko op

Via http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl
is eenvoudig te controleren welke auto’s (en motorfietsen) geschikt zijn voor het gebruik van E10. De daarvoor gebruikte informatie is afkomstig van ACEA en ACEM.

Geplaatst door: Michel van Lindert op

Volgens Opel kan en mag deze Signum niet op E10 rijden, wat een onzin is deze test als je vooraf weet dat die auto dat niet aankan

Geplaatst door: Sjoerd Timmer op

Iedereen heeft zijn theorieën over het rijden op E10, maar de ANWB brengt het tenminste in de praktijk. Hopelijk ontketent dit een grootschalige discussie over de vraag of we wel de goede kant op gaan met biomassa in brandstoffen.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Misschien kunnen ze de volgende keer een test doen of een benzineauto goed op diesel loopt. Net zo zinnig.

Geplaatst door: Elske van de Fliert – Zero-e b.v. op

De 2.2 DGi motor is zowat ook de enige Opel Motor die NIET op E10 mag rijden. Zowiezo zijn DIRECT ingespoten motoren ongeschikt volgens lijsten van diezelfde ANWB

Geplaatst door: Hans op
E10-brandstoftest ANWB eindigt met kapotte brandstofpomp - Automobielmanagement.nl

E10-brandstoftest ANWB eindigt met kapotte brandstofpomp

Bij een duurproef met het gebruik van de brandstof E10 is schade aan de brandstofpomp van het voertuig ontstaan.

De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof. E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd.

De hogedrukbrandstofpomp heeft het na 27.000 km begeven. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft ervoor gezorgd dat het aluminium is aangetast. Hierdoor is een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp van het voertuig.

Door het ontstane gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn doordat de brandstof kan ontvlammen. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht en zette de auto stil. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.

Niet elke auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10. Auto’s die hier niet geschikt voor zijn kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen. De aanwezige alcohol in de brandstof is namelijk agressiever dan de rest van de substantie.

De ANWB test momenteel of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. De Opel Signum, die inmiddels is voorzien van een nieuwe brandstofpomp, wordt vier keer volgetankt met E10 en vervolgens constant gevuld met de juiste brandstof: Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.

Reacties

Wat een onzin test.
moeten ze daarvoor weer 27.000 aflegen!!
gewoon een test opstellingkje maken waar de brandstof continue rondgepompt wordt

Geplaatst door: jacko op

Via http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl
is eenvoudig te controleren welke auto’s (en motorfietsen) geschikt zijn voor het gebruik van E10. De daarvoor gebruikte informatie is afkomstig van ACEA en ACEM.

Geplaatst door: Michel van Lindert op

Volgens Opel kan en mag deze Signum niet op E10 rijden, wat een onzin is deze test als je vooraf weet dat die auto dat niet aankan

Geplaatst door: Sjoerd Timmer op

Iedereen heeft zijn theorieën over het rijden op E10, maar de ANWB brengt het tenminste in de praktijk. Hopelijk ontketent dit een grootschalige discussie over de vraag of we wel de goede kant op gaan met biomassa in brandstoffen.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Misschien kunnen ze de volgende keer een test doen of een benzineauto goed op diesel loopt. Net zo zinnig.

Geplaatst door: Elske van de Fliert – Zero-e b.v. op

De 2.2 DGi motor is zowat ook de enige Opel Motor die NIET op E10 mag rijden. Zowiezo zijn DIRECT ingespoten motoren ongeschikt volgens lijsten van diezelfde ANWB

Geplaatst door: Hans op