Opmerkelijk: ik kan vanuit parkeergarage P7 (onder de Parkhal) ongehinderd via de congres-ingang het RAI-complex binnenwandelen. Geen kaartcontroleur te zien als ik mij bij een clubje rokende Mercedes-verkopers voeg en meeloop naar de vip-ruimte van hun merk, ingericht om er klanten te woord te kunnen staan en tot het zetten van een handtekening te verleiden. Op de wat sober ingerichte stands van de bestel- en vrachtautomerken zijn daar in de huidige RAI-opzet onvoldoende mogelijkheden voor. Dat merkte ik al op de persdag bij de zoektocht naar de pr-mensen van Renault Nederland. Een vriendelijke dame begeleide mij naar het tijdelijke onderkomen dat de importeur in het Elicium had ingericht. "Loopt u maar even mee." Terug naar de vrijdagavond nu. Als ik met een bevriende Mercedes-verkoper meeloop naar zijn stand – ook een heel eindje trouwens – kom ik uit bij de Vito E-Cell in personenbusuitvoering. Maar wacht eens, geen achterbanken meer in deze auto! Gestolen? Nee, op last van een collega-standhouder verwijderd. Want zo’n bus heeft een kenteken dat geel is en niet grijs en dat is tegen de regels. Tja, zie daar maar ‘ns een speld tussen te krijgen.

Klant vijf jaar gewacht

Het is gezellig druk in de bestelautohal. Even snel in een Kangoo kruipen om het dashboard met dat van de Mercedes Citan te vergelijken: alles blijkt inderdaad anders. Zo niet bij de Opel Combo. Jasper Engel, manager bedrijfswagens van Opel Nederland, had de vergelijkbare Fiat Doblò er liever wel bijgehad op de RAI: "Bezoekers hebben dan de mogelijkheid om even heen en weer te lopen tussen de stands om de twee auto’s met elkaar te vergelijken. Nu kan dat niet. Dat kan de beslissing om op de RAI een auto te kopen in de weg staan." Over de beurs zelf is hij niettemin erg tevreden. "Het is druk genoeg en we zijn blij dat wij hier ons hele gamma kunnen tonen, inclusief de nieuwe Combo in al zijn uitvoeringen. Wat dat betreft komt de RAI voor ons op een goed moment." Dat geldt ook voor die ene klant die na vijf jaar speciaal naar Amsterdam kwam om zijn Opel bedrijfswagen in te ruilen. Zijn vorige kocht hij op de RAI van 2007. Inmiddels trekt een Combo met Ferrari-rode lak en modieus-zwart lichtmetaal de aandacht van een groep uitgelaten jongens weet te trekken. Zij weten dan nog niet dat tien stappen verder twee smakelijke mevrouwen op hen staan te wachten voor een fijn hoe-leg-ik-dat-mijn-vriendin-uit-kiekje als herinnering voor thuis.

18 offerte-aanvragen

Niet tussen de andere bestel- en vrachtauto’s, maar in de hal met speciale voertuigen staat Ginaf Service Ederveen met onder meer het merk Bremach. Een werkpaardje, dat door zijn geringe breedte beter op fietspaden en in vakantieparken uit de voeten kan dan veel soortgenoten, betoogt verkoper Edwin van Ginkel. Mag ik het een kleine Unimog noemen? "Nou, die is wel van een heel andere categorie. Voordeel van de Bremach is dat je hem met een B-rijbewijs mag besturen. En je kunt er 80 mee op de snelweg." De RAI is een belangrijk podium voor deze en de andere merken die Van Ginkel verkoopt, zoals de compacte AVIA-truck. "Tot nu toe zes offerte-aanvragen voor Bremach, twaalf voor AVIA. En we hebben veel pers op bezoek gehad."

Vandaag slechte dag

"Vandaag is een slechte dag, daar ben ik heel eerlijk over", zegt John Remmen, die in zijn eentje de stand bemant van Custers Hydraulica B.V. Het bedrijf was genomineerd voor de SV Innovation Award met de hybride hoogwerker. "Donderdag was het een stuk drukker, met zelfs een gemeentelijke wagenparkbeheerder die gewoon even kwam kijken. Toch geen onbelangrijke klant." Opvallend zijn de aluminium steigers op Custers’ stand en de foto’s daarvan van opstellingen in vliegtuighangars. "Dat zijn onderhoudsdocks van F16’s en andere vliegtuigen. Doen wij ook."

Gematigd positief

Cornelis van Putten van John Gold International heeft het op vrijdagavond wel een beetje gehad met de BedrijfsautoRAI. "Ik ben gematigd positief, laat ik het daar maar op houden. Ik had wel wat meer beslissers op de stand willen hebben. Voor hen is ons systeem Gold Track interessant, dat helpt fleetmanagers om de efficiency van hun wagenpark te vergroten. Oké, het is zeker een jaar of tien tot twaalf geleden dat John Gold voor het laatst op de BedrijfsautoRAI heeft gestaan, zodat we feitelijk een beetje een nieuwkomer zijn. Maar de aanloop is kleiner dan verwacht, ook in vergelijk met andere beurzen die wij doen, zoals Gorinchem en Hardenberg, de Automechanika en zelfs de Caravana in Leeuwarden waar we veel cruise-controls verkopen aan caravan- en camper-rijders. Enfin, over een half jaar maken wij de balans op. Maar de terugkeer naar de BedrijfsautoRAI is allerminst zeker."

Brochures bijna op

Chris en Johan Dijkstra van Cargo-lock kijken tevreden. Niet zozeer vanwege een buitensporig groot aantal geschreven orders voor hun innovatieve sloten, maar wel vanwege de gestaag aanhoudende stroom geïnteresseerde, waardevolle bezoekers. "Er was alle tijd om mensen bij te praten over onze producten", zegt Chris. "Aardig is ook dat we nu eens kennismaakten met andere medewerkers van de bedrijven met wie wij zakendoen." Johan vist een handgeschreven lijst uit een brievenbakje, waarop de opgedane contacten netjes zijn genoteerd. "Ja, zo houden we dat bij. Hier gaan heel wat afspraken uit rollen. Ja, een goede beurs voor ons. En de brochures zijn bijna op. Dat zegt ook wel iets. Nu morgen de chauffeursdag nog, maar daar verwachten we in deze hoek van de beurs niet al te veel van."

BedrijfsautoRAI 2012 trekt 47 duizend bezoekers