De klachtenstroom kwam aanvankelijk alleen uit Duitsland, meldt de ANWB op haar site. Maar inmiddels zijn er dus ook een aantal Nederlandse klachten bekend.

Over de oorzaak van de problemen met de distributieketting – die tussen de 40.000 en 70.000 kilometer schijnen te ontstaan – is nog niets bekend. Het gaat in Nederland volgens een woordvoerder van Pon voornamelijk om 1,2 TSI-motoren die zijn gebouwd vanaf 2010. Maar ook de 1,4 TSI-motoren uit 2006 en 2007 zouden dezelfde problemen kunnen hebben.

 ‘De serie- en chassisnummers waarom het in ons land gaat zijn bekend. Bij 85 procent ervan is het tijdens een onderhoudsbeurt al kosteloos vervangen’, aldus de woordvoerder op de website van de ANWB. Het gaat om zo’n 941 VW’s, 242 Skoda’s, 70 Audi’s en 14 Seats.

In een enkel geval gaat het volgens de zegsman ook om de 1,4 TSI-motor. De meeste van de motoren zitten nog in de garantie. Is dat niet meer het geval dan is er een coulanceregeling van kracht.

De VW-woordvoerder: ‘Als de distributieketting niet meer onder de juiste spanning staat kan de motor uiteindelijk uit zijn timing gaan lopen. Maar er zal altijd een lampje op het dashboard gaan branden en dan moet je natuurlijk wel naar de garage gaan. Doe je dat niet dan kan in het ergste geval voor duizenden euro’s aan motorschade ontstaan.’

In principe zou een distributieketting bij normaal gebruik een autoleven lang mee moeten gaan.

Bron: ANWB, Autoleasewereld