In de 25 jaar dat hij voor Volvo werkte, leverde hij een grote bijdrage aan de ontwikkeling van het merk en de dealerorganisatie. Zo legde Van Batenburg als Manager IT de basis van het  Volvo Dealer Management Systeem in Nederland. Als verkoopdirecteur introduceerde hij een agressievere marktbenadering door Volvo. De herpositionering van de Volvo C30 en de vernieuwde strategie rond de Volvo V70 zijn daar twee voorbeelden van. Een nauwe samenwerking met de Volvo-dealerorganisatie stond bij Van Batenburg altijd voorop. ‘Kijk vooral naar de kansen en niet naar de bedreigingen’ was zijn motto.

De afgelopen vier jaar bekleedde Ad van Batenburg de positie van Algemeen Directeur. Volgens Volvo Cars Nederland "op zijn eigen wijze, recht door zee en vanuit een heldere visie, met bezieling en veel plezier."

Jaap Verkerk, Financieel Directeur en waarnemend Algemeen Directeur: "Wij zijn trots op Ad en zullen hem missen. Zijn inspiratie gebruiken wij om verder te gaan. Wij wensen zijn vrouw Anita en zijn zoon Pieter Bas alle sterkte met de verwerking van dit enorme verlies."

De uitvaart vindt plaats in besloten kring. Als nadrukkelijke wens van Ad van Batenburg, in samenspraak met zijn familie, organiseert Volvo Cars Nederland enkele dagen later een herinneringsbijeenkomst.