Dan rijdt Nederland bij voorkeur in Volkswagen, Opel of BMW. Deze merken scoren namelijk het hoogst op koopgerichte activiteiten, het aantal geplaatste biedingen en verstuurde e-mails, in de autorubriek van Marktplaats. Drenthe is de meest actieve autoprovincie op Marktplaats: hier worden de meeste auto’s per inwoner aangeboden en scoren de inwoners het hoogst op ‘koopgerichte activiteiten’.

"Iedereen droomt wel eens van een mooie auto en bij Marktplaats waren we benieuwd in welke auto mensen zouden willen rijden en wat er dan uiteindelijk wordt aangeschaft," vertelt Remco Armee, Director Automotive Marktplaats. "We hebben daarom van de 1 miljoen unieke bezoekers binnen Marktplaats Auto’s het zoek- en koopgedrag in kaart gebracht." De top-5 van Nederlandse droomauto’s en auto’s die we daadwerkelijk rijden op basis van de data-analyse ziet er als volgt uit:

Marktplaats 

Opvallend zijn de regionale verschillen per provincie. Zo bekijken mensen in Limburg voornamelijk Lada advertenties terwijl in Noord-Brabant vrachtwagen-advertenties relatief het vaakst bekeken worden. In Flevoland scoren niet de familie auto’s hoog, maar prijkt Ferrari boven aan de droomlijst met relatief vaakst bekeken automerk. Witte, zwarte, bruine en groene auto’s behoren tot de relatief vaakst bekeken auto’s, terwijl het koopgedrag zich voornamelijk richt op zilver of grijs, zwart, blauw, groen of rood. Drenthe is de meest actieve autoprovincie op Marktplaats: hier worden de meeste auto’s per inwoner aangeboden en scoren de inwoners het hoogst op ‘koopgerichte activiteiten’.