Porsche krijgt de prijs vanwege het innovatieve design, waarmee het een echte aandachttrekker in het themapark van de Volkswagen Groep is geworden. Het Porsche Paviljoen is ontworpen in nauwe samenwerking met Henn Architekten (architectuur), HG Merz Architekten, Jangled Nerves (inrichting) en WES & Partner Architekten (landschapsarchitectuur). De tentoonstellingsruimte is op 12 juni in gebruik genomen en kenmerkt zich door het gewelfde, matglanzende dak dat is geïnspireerd op het silhouet van een Porsche 911. De constructie is voorzien van een zogeheten ‘actieve oppervlaktestructuur’: als zelfdragende schaal creëert de roestvrijstalen dakconstructie de ruimte, waardoor het statische aspect van het paviljoen naar de achtergrond verdwijnt. In het gebouw zorgen vloeiende lijnen ervoor dat de bezoeker zijn aandacht automatisch op de tentoonstelling richt, zo meldt Porsche.

Centraal in het paviljoen staan 25 modellen die de bezoeker meenemen op een reis door de ontwikkeling van het merk Porsche. Themafilms, audiofragmenten en media-installaties geven extra inzicht in de merkwaarden en de filosofie van Porsche.

Een internationale jury van experts heeft in de afgelopen weken de winnaars van deze designwedstrijd verkozen uit 350 inschrijvingen uit de auto-industrie. Daarbij wordt benadrukt dat merkcommunicatie een cruciaal onderdeel vormt van het functioneren van een bedrijf. De German Design Council organiseerde voor de tweede keer deze internationale wedstrijd voor autofabrikanten, leveranciers, ontwerp- en reclamebureaus. De deelnemers gingen met elkaar de strijd aan in categorieën als exterieur, interieur, concepten, merkdesign, campagnes, evenementen en architectuur, maar ook in de speciale categorieën innovatie, team, merk en bureau van het jaar. De prijsuitreiking vindt op 27 september plaats tijdens de Autosalon van Parijs.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding