Het gaat voorlopig om een bescheiden herstart. In plaats van de 3300 medewerkers (samen goed voor 1600 auto’s per dag) zullen er dinsdag driehonderd man aan de slag gaan. Hun productie zal neerkomen op 150 auto’s per dag.

De heropening zal bovendien onder zware beveiliging door gewapende politie en particuliere bewakers plaatsvinden. Die laatste categorie is door de autofabrikant zelf ingehuurd. "Voor de lange termijn is dit natuurlijk geen blijvende constructie, maar voor de korte termijn zien we geen andere optie", aldus topman Bhargava in de Financial Times. Zo’n vijfhonderd medewerkers mogen niet meer terugkomen, omdat ze volgens Maruti Suzuki op een andere manier betrokken waren bij de ongeregeldheden. De autofabriek draagt voor 35 procent bij aan Maruti’s totale productie in India en produceert onder meer de Swift.

Op 18 juli gingen arbeiders het management te lijf met stokken en auto-onderdelen. Er viel één dode (de HR-manager), terwijl 96 mensen ernstig gewond raakten. De politie heeft meer dan 150 arbeiders opgepakt, onder wie de complete leiding van een onlangs opgerichte vakbond. Met het management van de fabriek werd onderhandeld over hogere salarissen, ter compensatie van de stijgende inflatie en kosten voor levensonderhoud. De sluimerende onvrede mondde uit in een opstand nadat een fabrieksarbeider was geschorst omdat hij een toezichthouder had geslagen.