Het onderzoek werd geleid door engineers van Fisker, in samenwerking met een onafhankelijke brandexpert van de Pacific Rim Investigative Services Group. De bron van de ontbranding bleek zich aan de linker voorzijde van de elektrische auto te bevinden, net voor het wiel. Op deze plek zit een koelventilator.

In een persbericht laat Fisker weten dat een interne fout van dit component zorgde voor een defect, met oververhitting en brand tot gevolg.

Fisker heeft besloten om op eigen initiatief een terugroepactie te organiseren. De actie is gericht op het vervangen van de defecte koelventilatoren en zal geen enorme financiële impact hebben op de autofabrikant. Fisker heeft al contact opgenomen met hun dealers, die op hun beurt de klanten weer inlichten.

Naast het vervangen van de koelventilator voor een exemplaar die voldoet aan de specificaties, zal Fisker ook een extra stop plaatsen, om extra beveiliging te bieden. "We zijn erop gebrand om snel en besluitvaardig te reageren op incidenten zoals deze, om klanttevredenheid te garanderen", aldus mede-oprichter en bestuursvoorzitter Henrik Fisker.

Rudy Burger, wiens auto in vlammen opging: "Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop Fisker dit incident heeft aangepakt. Ik heb zelf zeven technologiebedrijven opgestart en weet uit directe ervaring dat de VS meer innovatieve bedrijven van dit soort goed kan gebruiken, vooral in de automotive sector."