Dieptepunten waren de Beta en de Gamma uit de jaren zeventig die zo roestgevoelig waren dat Lancia al haar goodwill op de Britse markt verspeelde en genoodzaakt was deze ooit belangrijke afzetmarkt op te geven.  De jaren tachtig en negentig en het eerste decennium van de 21ste eeuw verliepen minder dramatisch voor Lancia maar de consument bleef toch argwanend over de soliditeit van het Italiaanse repertoire. Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat de Fiat-dochter voor wat betreft de grotere modellen de handdoek in de ring gegooid heeft en overstapte op Chrysler-techniek.

Voor de merkfans was dat, om het zachtjes uit te drukken, even slikken, maar ook als het om Italiaanse auto’s gaat heb elk nadeel z’n voordeel: de nieuwe Thema, weinig anders dan een Chrysler 300C met Lancia logo, blijkt namelijk bovengemiddeld goed te zijn. Dat schrijft althans het Amerikaanse magazine Consumer Reports . Niet alleen de Ford Taurus en de Buick LaCrosse (genetisch verwant aan onze Opel Insignia) hebben het nakijken, maar ook de Aziatische Hyundai Azera/Grandeur. Niet alleen de jongste editie van de 300C/Thema wordt omschreven als een duidelijk verbeterd product. Ook de ‘200’ (die wij in cabriolet uitvoering als Flavia voorgeschoteld krijgen) heeft een duidelijke kwaliteitssprong gemaakt. Daarmee is niet gezegd dat Lancia zich nu ook kan meten met de Duitse premiummerken. Maar de rode lantaarn lijkt het Chrysler-repertoire qua bouwkwaliteit niet meer te dragen.(Bron: Autointernationaal)