Auto’s worden vanaf 2015 standaard uitgerust met e-call of emergency-call, een systeem dat onder meer hulpdiensten kan waarschuwen als de auto bij een ongeval betrokken is. Nuttige informatie als de plaats van het ongeval worden volautomatisch aan relevante hulpdiensten doorgegeven. Maar liefst 72 procent van de ondervraagden omarmt dit waarschuwingssysteem en 63 procent denkt dat dit kan bijdragen aan de eigen veiligheid in het verkeer. Het systeem kan uitgebreid worden met meldingen aan pechhulpdiensten (b-call, of breakdown-call) en aan autobedrijven (s-call of service-call). Denk bij de s-call aan meldingen dat de auto toe is aan een onderhoudsbeurt, of dat een onderdeel aan vervanging toe is.

De vraag is wie bepaalt waar de b-call en s-call terecht komen. De discussie hierover komt langzaamaan op gang in Europa. BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven liet bureau Multiscope onderzoeken hoe autobezitters denken over deze vraag.

Maar liefst 74 procent van de autobezitters wil zelf kunnen beslissen welke pechhulpdienst wordt ingeschakeld bij pech onderweg. En als het gaat om een s-call wil 86 procent van de autobezitters zelf kunnen bepalen naar welk autobedrijf de melding gaat. 80 Procent vindt verder dat een autobezitter toestemming moet geven voor het versturen van dergelijke service-calls. 73 Procent vindt het geen enkel probleem als een autobedrijf contact opneemt na het ontvangen van een s-call.

Volgens Bertho Eckhardt, aftredend voorzitter BOA wil de autobezitter zelf kunnen bepalen waar hij zijn auto in onderhoud geeft en dus ook welk bedrijf door de auto wordt gewaarschuwd dat bijvoorbeeld een beurt aanstaande is. De plannenmakers in Europa doen er goed aan zich hier terdege rekenschap van te geven. Het is als met een mobiele telefoon: je moet de SIM-lock er af kunnen halen om de provider van je voorkeur te kunnen gebruiken."