Dat bevestigt woordvoerder Harald Bresser van RAI Vereniging. "De introductie van het certificaat vond gefaseerd plaats", aldus Bresser. "Fase 1 ging over de botsproeven. Deze leverden bij geen van de deelnemers problemen op. Fase 2 betrof de regels voor de inbouw, die helaas niet tot in detail konden worden ingevuld. Zo is de controle op de inbouw niet waterdicht te maken en bleek er een te groot onderling verschil tussen de werkwijzen van de deelnemende leveranciers. Ook lukte het niet om tot overeenstemming te komen over de regels voor het vervoer van overige gereedschappen (dat wat buiten de gecertificeerde kasten om wordt meegenomen, red.) in de bedrijfswagen. Waarover evenmin eensgezindheid kon worden bereikt, is hoe er moet worden omgegaan met de inbouw van kasten van twee of meer verschillende merken of systemen. Hierover bleef veel discussie bestaan binnen de groep, waarna vorige week de gezamenlijke conclusie werd getrokken om de stekker uit het project te halen."

Zicht op een doorstart van het plan – waarbij de meest stringente of moeilijk te hanteren regels worden omzeild – is er op dit moment niet, aldus de woordvoerder van RAI Vereniging, hoe jammer hij dat ook vindt. "Het streven naar zo’n certificaat was goed, omdat de veiligheid ermee gediend is. Maar helaas is een algemene richtlijn, zoals de deelnemers die voor ogen hadden, vooralsnog praktisch niet haalbaar."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding