De neerwaartse trend blijkt uit berekeningen van de ANWB. De bond schrijft de afname toe aan de ingebruikname van nieuwe infrastructuur en aan de slechte economische ontwikkeling. Aangezien beide factoren voorlopig een dominante rol zullen blijven spelen, verwacht de ANWB ook in 2013 een daling van de gemiddelde filezwaarte.

De opvallendste wijziging in de top tien van knelpunten is dat de A4 (Amsterdam-Den Haag) is verdwenen. Vorig jaar stond de dagelijkse file tussen Roelofarendsveen en Hoogmade nog op nummer één. Sinds 1 april kan het verkeer daar in beide richtingen over drie in plaats van twee rijstroken. De A50 Arnhem – Eindhoven tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk staat met afstand op de eerste plaats. Het aantal files nam daar het afgelopen jaar zelfs toe.

De filezwaarte in de regio Amsterdam is opnieuw gedaald en inmiddels gehalveerd ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen zes jaar. Vorig jaar stond de dagelijkse file tussen Roelofarendsveen en Hoogmade nog op nummer één. Sinds 1 april kan het verkeer daar in beide richtingen over drie in plaats van twee rijstroken. Ook elders daalde de filezwaarte het afgelopen jaar. Zo raakte de regio Utrecht een groot knelpunt kwijt, met dank aan extra rijstroken op de A12 tussen Utrecht en Arnhem. Op de snelwegen rond Rotterdam nam de filezwaarte af met twintig procent. Op de A15 Europoort richting Ridderkerk en op de A20 Hoek van Holland richting Gouda stond het verkeer afgelopen jaar veel vaker vast dan vorig jaar. De A50 Arnhem0-Eindhoven tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk staat met afstand op de eerste plaats. Het aantal files nam daar in 2012 zelfs toe.